Viešasis transportas

Tikslas – tik ekologiškas viešasis transportas, ar Lietuva pasirengusi jį įgyvendinti?

Ekologiškas viešasis transportas, taršos mokesčiai lengviesiems automobiliams, statymo vietų mažėjimas, kelių siaurinimas – šių priemonių imasi Vakarų Europos šalys, siekdamos sumažinti automobilių skleidžiamą taršą, pražūtingą klimato kaitos įtaką aplinkai bei paskatinti žmones persėsti į troleibusus, autobusus, tramvajus ar metro. 

Lietuva, pasiryžusi žengti Žaliojo kurso keliu, prisiėmė dar ambicingesnius tikslus bei įsipareigojimus nei numatyta Europos Sąjungos teisės aktuose. Remiantis LR Seimo patvirtinta Nacionaline klimato kaitos valdymo darbotvarke, iki 2027 m. įsipareigojama pasiekti, kad visas didmiesčių viešasis, taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantis transportas naudotų tik atsinaujinančių energetikos išteklių energiją, kai teikiamos viešosios keleivių vežimo paslaugos. Be to, remiantis Alternatyvių degalų įstatymu, nuo 2029 m. sausio 1 d. visas viešasis keleivių vežimo keliais transportas, įskaitant taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų transporto priemones, turi būti pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus. Data, kai turėsime važinėti tik alternatyviais degalais varomomis transporto priemonėmis, nenumaldomai artėja. Tik ar jai tinkamai ruošiamasi?

Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos stabdo progresą

Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidento Gintaro Nakučio teigimu, nors keleivių vežėjai įsigyja vis daugiau alternatyviais degalais varomų transporto priemonių, kalbėti apie proveržį šioje srityje dar labai anksti – žengti Žaliojo kurso keliu trukdo objektyvūs ir nuo vežėjų nepriklausantys veiksniai. Vienas jų – netobulas Viešųjų pirkimų įstatymas, nenumatantis galimybės įmonei, laimėjusiai konkursą vežti keleivius dyzeliniais autobusais, keisti jų į ekologiškesnius. 

 

Bendrovė „Kautra“ pastaruoju metu laimėjo du viešųjų pirkimų konkursus. „Jie buvo skelbti prieš dvejus ir daugiau metų, kuomet žalioji Lietuvos politika buvo visai kita. Laimėjome konkursą dešimčiai metų, bet, užtrukus įvairioms procedūroms, teismo procesams, į kelius su dyzeliniais autobusais išvažiuosime tik nuo 2023-iųjų. Konkursą laimėjome pagal tam tikrus įkainius, kurie pritaikyti dyzeliniams autobusams – jie galės būti didinami, bet tik priklausomai nuo dyzelino kainos. Taigi iki 2033-iųjų būsime savotiški įkaitai, privalėsime dirbti dyzeliniais autobusais, nors tiek transporto priemonių tiekėjai, tiek mes sakome – galime pateikti keleiviams ekologiškas transporto priemones, bet tai draudžiama pagal Viešųjų pirkimų įstatymą, o savivaldybės nieko negali keisti“, – kalba įmonės rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas. 

Pasak jo, valstybė ragina žengti Žaliojo kurso keliu, pereiti prie naujų ekologinių standartų, bet dėl ydingo Viešųjų pirkimų įstatymo vežėjai negalės modifikuoti jau įsigytų transporto priemonių iš dyzelinių į elektrines. „Mano supratimu, Viešųjų pirkimų tarnyba ar Susisiekimo ministerija turėtų priimti sprendimą pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymą, kad tiek perkančioji organizacija, tiek tiekėjai, tiek vežėjai galėtų suderinti savo sprendimus ir sėkmingai vykdyti valstybės politiką žengti Žaliojo kurso keliu. Teko domėtis Vokietijos patirtimi – ten, jei vežėjas ankstesnį konkursą vežti keleivius laimėjo su dyzeliniais autobusais, transformavęs juos į ekologiškus, gauna vadinamąsias „žaliojo kilometro“ kompensacijas. Galbūt panašią patirtį galima būtų pritaikyti ir pas mus“, – siūlo „Kautros“ atstovas.

Keleiviams atsieis pernelyg brangiai?

G. Nakutis primena, jog šalies savivaldybės jau nuo 2021-ųjų rugpjūčio 2-osios, skelbdamos konkursus keleiviams vežti, privalo nustatyti, kad paslaugos turi būti teikiamos autobusais, kurie naudoja alternatyvius degalus.

 

Savivaldybių asociacijos prezidentas Mindaugas Sinkevičius mano, jog reikalavimas, kad visas viešasis keleivių vežimo keliais transportas būti pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus, aplinkosauginiu požiūriu yra sveikintinas, tuo pačiu – brangus ir ambicingas. 

„Klausimas – ar ne pernelyg ambicingas, ar mes, kaip valstybė, galėsime jį įvykdyti? Nors skirtingų savivaldybių autobusų parkų atnaujinimo darbai vyksta jau dabar, turime nepamiršti, kad startinė pozicija yra labai žema – daugelis transporto priemonių yra apie 15–20 metų senumo. Jau šiandien matome, kad net suvienijus savivaldybių, Europos Sąjungos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės šaltinius, lėšų iki 2029-ųjų sukurti visiškai „žalią“ autobusų parką ir atitinkamą infrastruktūrą jam palaikyti nepakaks. Reikalingos daug didesnės investicijos“, – įsitikinęs M. Sinkevičius.  

Pasak jo, lieka tikėtis, kad valstybė į tai atsižvelgs ir dar kartą įvertins reikalavimus arba užtikrins pakankamą finansavimą jiems įgyvendinti. „Svarbiausia, kad siekiant „žaliojo“ tikslo nenukentėtų šalies gyventojai, kuriems viešojo transporto paslaugos gali tapti mažiau prieinamos – būtent jie turės galiausiai sumokėti už brangius naujus ekologiškus autobusus,” – pabrėžia Savivaldybių asociacijos prezidentas. 

 
Įvertink šį straipsnį
Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!
23 skaitytojai (-ų) įvertino
Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
14 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
Vytas

Pradėkime nuo to, kad klymato kaitos pasakos tik verslininkų pinigų kalimo priemonė. Gamta ir klimatas be žmogaus poveikių keitėsi milijonus metų. Kaip ten ledynai ištirpo? Ar jau užmiršot?.. Gal priminti? Nes žiūriu nenaudinga tai dabar prisiminti. Ir tada nebuvo jokio dyzelinio transporto! Tad nesvaikyte ten.
Mažiau valdžia nesąmones užsakinėtų rašinėti, bet geriau miestą sutvarkytų. Atrodo kaip koks Ukrainos provincijos miestelis.

Paskutinį kartą redaguota 5 mėnesius (Vytas)
NEZALIAS NEKONCERVAS

LIETUVIAI FIZISKAI ISMIRS PER ATEINANTI 60-100 METU …KAS 30 METU LIETUVIU MAZES MIN PO 1.000.000 GYVENTOJU ….TODEL KLAUSIMAS O KAM STENGTIS DEL KINIECIU AR INDU, AFRIKIECIU ?????

Adele

Lietuva bus pasirengusi, jeigu politikai dirbs sia kryptimi 🙂

Bob

Lietuvoje beveik nėra normalaus viešojo transporto, tai ir problema tėra dyzelinių autobusų keitimas. Sugebės įsisavinti pinigus iki 2027-ųjų, nepergyvenkit.

Vilnius

Pradekim nuo to Metro nera ir nezine ar Lietuva sugebes per 50 metu pastatyti, kita tramvajaus irgi nera ir nezine, kada bus jeigu bus. Tokias keliu siaurinimais ir noras persodinti visus ant paspirtuku, tai nesamone, nes Lietuvoje buna saltos ir ilgos ziemos, plius o kaip 60-70meciai pencininkai jie irgi su lazdom ir paspirtukais vazines? Pridesim mokesciu , o iseiciu jokiu nepalikta. Kur visi mokesciai nukeliaus?

Vilnius

Plius apie koki mes snekam klimato kaitos stabdyma kai per tv reklamos, kad parduokit gerai savo miskus ir juos iskirsim. Tai apie koki klimato kaitos stabdyma mes snekam?

huHum

Aga, ir plius, kinai degins anglį ir uždirbs pinigą, o lietuviai savo sąskaita gelbės pasaulį nes kinams daugiau reikia.

Ignas

Jūs matos pasakomis tikite??
Statistika: miškų Lietuvoje daugėja nes privaloma atsodinti, ypač gerėja jų kokybė.
METRO: taip pat pasakos. Labai brangu ir neefektinga mažuose miestuose. Taip kaip svajoti apie skraidančius automobilius. Noriu noriu darom!

Arvydas Norkūnas

Taršą pažaboti svarbu, bet nepriiminėkite visko už gryną pinigą. Per keturiolika tūkstančių metų Lietuvos klimatas be jokio žmogiškojo poveikio pasikeitė drastiškai, o kitimo tartpsniai vyko kas tris – penkis tūkstantmečius. Grįžtame prie to ką turėjome prieš 5000 metų? Matyt.

NEZALIAS NEKONCERVAS

KLIMATO KAITA ZEMEJE VYKSTA KELETA MILIJARDU METU IR DAR NIEKS JOS NESUGEBEJO SUSTABDYTI TAI PASAKOS KVAILELIAMS..O DEL MISKU KIRTIMO …PRIES 20 METU STENGDAMIESI ISSAUGOT MISKUS STENGEMES NAUDOTI KUO DAUGIAU PLASTIKO DABAR PLASTIKA VEL KEICIAME POPIERIUMI IR MEDZIO GAMINIAIS…PREKYBCENTRIUOSE VIETOJE PLASTIKINIU MAISELIU TURIME POPIERINIUS O KAIP ZINIA POPIERIUS GAMINAMAS IS MEDIENOS….KUO DAUGIAU PLASTIKO PAKEICIAM POPIERIUMI TUO DAUGIAU MISKU REIK ISKIRSTI….

Žinovas...

Metro niekada nebus Vilniuje nes kainuos gal 2 mlrd. Kas sumokės !? O dėl Smirdanciu dumijanciu barškanciu Dyzelių autobusų tai neįmanoma kvėpuoti kodėl juos išviso perka !?

Jiji

Metro bus

Rekomenduojamas VIDEO
Back to top button