Trečias mėnesis iš eilės krenta kainos, valio! Maždaug taip turėtų skambėti antraštė, bet kol kas didelės sensacijos nejaučiame – kainos pamažu atsistoja į praeitų metų liepos-rugpjūčio mėnesio lygį, o tai, leiskite priminti, buvo, kai maistas jau buvo pabrangęs apie 30 procentų. Už tokius kosmetinius kainų „mažėjimus“ su „Mažinam kainas“ rėkimu pirkėjas atpildė su kaupu – įprastai geresni už gegužę, birželio pardavimai 2023 metais buvo mažesni.
Todėl liepos mėnesį matome dar agresyvesnę reklamą, kai kurie tinklai grįžta prie popierinių leidinių, kurių su dideliu triukšmu atsisakė, bet mes einame prie detalios peržiūros kas pas ką brango ar pigo.
2023 metų liepos Pricer.LT fiksuojamo vidutinio pigiausių maisto produktų krepšelio kainų analizė rodo, kad pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis Lietuvos parduotuvėse palyginus su 2023 birželio mėnesiu pigo – 4,11 Eur (-5,5 proc.), ir buvo + 0,81 Eur (1,2 proc.) brangesnis, nei praeitų metų liepos mėnesį.

2023 metų liepos mėnesio Pricer.lt pigiausių maisto prekių krepšelio kainų reitingas
Visi tinklai mažino kainas, bet nepakankamai, kad įvyktų reitingo pokyčiai. Maxima mažina krepšelio kainą – 3,10 Eur ir lieka pirmoje vietoje. e-Rimi mažina kainas – 2,88 Eur ir laiko antrą vietą. Rimi mažina kainą – 4,19 Eur, lieka trečioje vietoje. Norfa mažina krepšelio kainą – 6,69 Eur, Lidl mažina krepšelio kainą – 8,91 Eur ir kartu dalijasi ketvirtą – penktą vietas. Barbora mažina kainas – 3,62 Eur ir lieka šeštoje vietoje. IKI mažina krepšelio kainą – 3,34 Eur ir lieka septintoje vietoje. Last Mile (IKI internetinė parduotuvė) mažina kainas – 0,11 Eur ir lieka aštuntoje vietoje. Skirtumas tarp pigiausio (Maxima) ir brangiausio (IKI internetinė parduotuvė) krepšelio yra 16,20 Eur (24,9 procento).
Populiarių ir gerai žinomų Pricer.lt produktų vidutinio krepšelio kainų 2023 liepos mėnesio analizė rodo, kad lyginant su 2023 birželio mėnesiu kainos krenta – 1,43 Eur (- 2,4 proc.), 2023 liepos mėnesio žinomų produktų vidutinio krepšelio kaina buvo + 2,99 Eur (5,3 proc.) didesnė už 2022 liepos mėnesio krepšelį.
2023 metų liepos mėnesio Pricer.lt žinomų prekių ženklų krepšelio kainų reitingas
Norfa mažina kainas – 5,69 Eur ir kyla į pirmą vietą. E-Rimi mažina krepšelio kainą – 0,45 Eur, lieka antroje vietoje. Maxima kainą mažina – 2,72 Eur ir kyla į trečią vietą. Last Mile (IKI elektroninė parduotuvė) mažina kainą -1,00 Eur ir lieka ketvirtoje vietoje. Rimi didina kainą + 0,54 Eur ir krenta į penktą reitingo vietą. IKI mažina kainą – 1,00 Eur ir krenta į šeštą vietą. Barbora didina kainas + 0,28 Eur ir lieka septintoje vietoje. Skirtumas tarp pigiausio (Norfa) ir brangiausio (Barbora) krepšelių – 7,91 Eur (14,5 procento).
Prekės
Iš Pricer.LT stebimų 52 prekių kainų brango 31 prekės, pigo 21.
Iš viso reikšmingai (10 procentų ir daugiau) brangsta 20 prekės iš 52 stebimų. Labiausiai brangusios prekės – bulvės, Lipton arbata, pigiausias batonas, cukrus, virta dešra, kiaušiniai, duona.
Pigo 21 prekė, reikšmingai (daugiau nei 10%) – 6: saulėgrąžų aliejus, pigiausias jogurtas, pigiausia juoda arbata, pigiausia sūdyta silkės filė, pigiausia varškė, ryžiai.
Kiauliena
Kiaulienos kaina auga 26,1 proc. lyginant su praeitais metais. Kainų lygis lieka aukštas.
Vištiena
Vištienos kainos didesnės nei praeitais metais + 4,8 procentais. Galima sakyti, kad kainos stabilios, laikosi viename lygyje, kainų kritimas mažai tikėtinas. Lietuvoje kainas stabilizuoja ir kaimynė Lenkija, kur kainų lygis apie 10 procentų žemesnis.
Pienas ir pieno produktai
Pieno produktai šiuo metu labiausiai pinganti grupė, kuri leidžia vartotojui taupyti. Praeitais metais žaliava Lietuvoje buvo vos ne pati brangiausia ES, o dabar, kartu su Latvija mokame augintojams mažiausiai ES. Paradoksas tik tame, kad produktai iš Lenkijos, kur gamintojams mokama apie 30 procentų daugiau yra pigesni. Lenkijos ekonomikos stebuklas ne kitaip.
Kas bus artimiausiu metu?
Panika laive. Kaip ir minėjome pranešimo pradžioje, birželis buvo pirmas mėnuo po daugelio metų, kai maisto prekių buvo parduota mažiau nei gegužės mėnesį ir ne palyginamosiomis kainomis, o faktinėmis, o į tai prekybininkai reagavo kainų mažinimu. Ar tai teigiamai atsiliepė liepos mėnesio apyvartoms bus įdomu pasižiūrėti, bet pagrindo augimui nėra. Įdomiausia Rimi elgesys – bando prisigretinti prie kainų lyderių, bet ar pirkėjas patikės. Jei kelias dešimtis metų smurtavai prieš pirkėjus kainomis ir po to pora mėnesių kiek sumažinai kainas – tai jau taip visi ims ir patikės tavo veiksmais? Reikia kokį pusmetį būti lyderiu, o ne šalia lyderių, kad situacija pasikeistų. Dabar šis tinklas turės situaciją, kai kainas kažkiek mažins, o klientų kiekio neaugins – tai yra kiek procentų kainas sumažins, tiek ir neteks apyvartos ir automatiškai pelno. Kaip tą situaciją priims akcininkai ir kiek leis taip daryti – juolab 2022 metai buvo tinklui nuostolingi.
Taigi tolimesnis realus piniginis pardavimų mažėjimas parodys, kiek yra profesionalios tinklų komandos, nes defliacijos atveju iš jų reikės kiek kitokių įgūdžių, nei šuoliuojančios infliacijos metu, kai visus kainų augimus pylei vartotojams ant galvų.
Portalas www.pricer.lt kainas užfiksavo liepos 25 dieną Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, Lietuvos internetinėse parduotuvėse „Barbora“ ir “Rimi.lt”. Daugiau informacijos apie Pricer pigiausių prekių krepšelį ir Pricer žinomų prekinių ženklų krepšelį rasite www.pricer.lt
Autorius: Pricer.lt