MiestasNuomonė

Pateikti mitai, kurie stabdo Vilniaus metro idėją

Praėjusią savaitę susisiekimo ministras Marius Skuodis socialdemokratų frakcijos posėdyje teigė, kad, jo nuomone, klausimas dėl sostinės metropoliteno yra atviras ir priminė tramvajaus idėją, nes ji pigesnė ir paprastesnė. Vėliau ministras pridūrė, kad „žiniasklaidoje buvo pasirodžiusi tik trumpo ir neišsamaus pasvarstymo ištrauka, kurios esmė: 1. dėl sprendimų esminį žodį turi tarti savivaldybės; 2. svarstykime visas reikalingas alternatyvas.“

Dvejones dėl metro tinkamumo pasėjo ydinga keleivių srautų vertinimo metodika. 2012 m. VGTU parengtoje studijoje ir pora metų vėliau atliktame „Investuok Lietuvoje“ finansiniame metro projekto vertinime buvo atsižvelgiama tik į dabartiniu viešuoju transportu besinaudojančiųjų srautus ir padaryta išvada, kad metropolitenui jie yra nepakankami. Perspektyviniai srautai, t. y. kiek gyventojų persės iš automobilių į metro, vertinti nebuvo. Be to, tam, kad metro pasiteisintų, studijos autoriai kėlė reikalavimą, jog jis turi pervežti apie 15 tūkst. keleivių srautą viena kryptimi per valandą. Vėliau šį mitą kartojo ir miesto vyr. architektas M. Pakalnis. Svarbu pažymėti, kad Tulūzoje, Vilniaus dydžio mieste Prancūzijoje, nauja metropoliteno trasa suprojektuota viso labo 5 tūkst. keleivių srautui per valandą viena kryptimi, o pasaulinė patirtis rodo, kad planuojant naują viešojo transporto rūšį visuomet turi būti vertinami ir perspektyviniai srautai. Metro sėkmingai veikia bei yra plečiamas ir kur kas mažesniuose miestuose nei Vilnius, pavyzdžiui, Lozanoje (138 tūkst.), Rene (218 tūkst.) ar Lilyje (233 tūkst.).

Metro skeptikai dažnai kartoja ir kitą mitą, jog Vilniaus gyventojų tankis yra nepakankamas metro sistemai. Tikrovė tokia, kad Vilniaus miesto ribos yra labai išplėstos ir į jas patenka daugybė retai apgyvendintų plotų – miškų, draustinių ir kitų negyvenamų teritorijų, kurios ir nulemia nedidelį vidutinį sostinės gyventojų tankį. Visgi metro trasos eis ne per miškus, o miesto centrine dalimi ir mikrorajonais, kurie apgyvendinti ypač tankiai. Pavyzdžiui, Justiniškių tankis yra didesnis nei 10 tūkst. žmonių viename kvadratiniame kilometre. Palyginimui, Londono Hammersmith bei Fulham rajonų tankis yra 11 tūkst. gyventojų kvadratiniame kilometre ir per juos eina dvi metro linijos bei „Overground“ traukinių tinklo trasa.

 

Savivaldybei srautų ir atsiperkamumo argumentas nebegalioja, kuomet kalba pasisuka apie milijonines investicijas į dviračių takus: nors dviračiais sostinėje atliekama viso labo 0,7% visų kelionių, tai nėra kliūtis kasmet investuoti didžiules sumas tiesti naujiems takams, kuriais šaltuoju metų laiku pasinaudoja vos keli entuziastai.

Grįžtant prie metropoliteno ir tramvajaus, svarbu išsiaiškinti esminius šių transporto rūšių skirtumus. Tarptautinė viešojo transporto asociacija (UITP) metro apibrėžia kaip viešojo transporto rūšį, kurios riedmenų eismas organizuojamas atskiromis trasomis, nedarančiomis įtakos pėsčiųjų ir antžeminio transporto judėjimui. Tuo tarpu tramvajus naudojasi tomis pačiomis gatvėmis, o jo bėgiai perkerta tiek pėsčiųjų, tiek dviratininkų takus. Iš čia kyla didžiausias tramvajaus trūkumas – tokios sistemos įdiegimas galimas tik kitų eismo dalyvių sąskaita, o tai suformuos tik dar didesnes transporto spūstis. Vilnius yra senas miestas, kurio centrinių gatvių platinimui vietos nebėra, todėl daugelyje jų automobilių eismą tektų uždrausti visai.

Įvertinę trūkumus ir tramvajaus nepopuliarumą, šios idėjos išsižadėjo ir patys jos iniciatoriai, vadovaujami tuometinio mero A. Zuoko. 2016 m. Vilniaus miesto savivaldybės nutarimu, tramvajaus projekto įgyvendinimas buvo atidėtas iki 2030 m.

 

2020 m. įsigaliojo LR Metropoliteno įgyvendinimo įstatymas, kuris numato, kad metro projektai gali būti įgyvendinami ir privačiomis lėšomis, tačiau tam, kad idėja pereitų į kitą etapą, būtina priimti politinį sprendimą organizuoti metro projekto įgyvendinimą.

Pigumas ir paprastumas yra prastas argumentas, kuomet kalbama apie miesto ateitį ir viešąjį transportą. Kur kas svarbiau ekonominė ir socialinė nauda, kurią nauja transporto rūšis duos. Metropolitenas šiuo aspektu yra vienareikšmiškai patrauklesnė alternatyva už tramvajų.

Parangė Jurgis Laskauskas

 

Redakcijos nuomonė nebūtinai sutampa su skaitytojo nuomone.

Įvertink šį straipsnį
Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!
79 skaitytojai (-ų) įvertino
Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

 

Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
59 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
Žinovas...
Žinovas...
26 dienas (-ų)

Metro tikrai nebus garantuoju kaina būtų nežinau gal 500 mln. Gal 2 mlrd. Eurų .!? Tarkime ir padarytų po 20 metų gal 3 linijas vistiek reikės tų pačių autobusų troleibusų .!? Naujų virusų risiveis tai metro bus vietoje 50 keleivių vagone tik 5 ar 10 .!?

Jin
Jin
29 dienas (-ų)

Lol, “parangė” – ir tai viską pasako apie straipsnį. Pvz., ta pati Pilaitė, kuri nuotraukoje pridėta: puikiai žinau jos srautus ir visi – tiek autobusiais, tiek mašinomis – ryte važiuoja į miestą, o vakare namo. Priešingų srautų nėra: ryte beveik niekas nevažiuoja į Pilaitę, o vakare – iš jos. Tai koks bus metro išnaudojimas? 2/24 val per dieną į vieną pusę, 2/24 val per dieną į kitą pusę. Dviračių takai yra naudojami, nors ir mažiau aktyviai, 12/24 val per dieną. Tai aiškinti, kad čia kažkur yra “ekonominė” nauda yra absoliuti nesąmonė. (Dėl socialinės naudos galime diskutuoti.)

Archimedas
Archimedas
29 dienas (-ų)

Mane dar vis stebina tokios nuomonės, kad pinigų suma, kurią tu moki už susisiekimo sistemą yra Nesvarbu. Tokie kaip Jurgis Laskauskas ir MikrorajonVibes skleidžia dezinformaciją arba pasako tik pusę tiesos! Kainą mokės visi važiuojantys per savivaldybės biudžetą. Galutinė metro bilieto kaina bus apie 5 eurus už vienkartinį bilietą. Kas važiuos? ogi niekas nevažiuos, arba savivaldybė turės padengti absoliučiai didžiają dalį bilieto kainos. Tas reiškia, kad apie dešimtadalis VMS biudžeto skiriamas paskolų mokėjimui ir eksploatacijos dengimui. Įsivaizduojate kokie tai pinigai? Sekantis mitas, kad į metro persės didžioji dalis važiuojančiais automobiliu. Gerbiamieji, nėra tokių pavyzdžių pasaulyje. Persėdusių gali būti iki 3-4 procentų… Skaityti daugiau

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

Dėl kainų – Vienoje bilietas metinis kainuoja 365 eurai už metus, t.y. 1 EUR už dieną nors ten yra ir tramvajus, ir metro, ir traukiniai ir krūva kitų dalykų. Kituose miestuose irgi galima panašių variantų rasti, taip, kad nereikia apie savo 5 EUR – ištraukėte iš piršto šitą nesąmoningą sumą. Kaina būtų tokia, kokią savivaldybė sugalvotų, lygiai kaip Talinas padarė nemokamus autobusus ir tai tikrai jiems neatsiperka. Vilniaus biudžetas yra pakankamai didelis tiek statymui, tiek subsidijavimui normalaus transporto, gerokai biednesni miestai pasidaro gerai, Lietuva yra turtinga šalis, jau turtingesnė už Portugalija pvz. Ar buvote Porto ar Lisabonoje? Jei taip –… Skaityti daugiau

Archimedas
Archimedas
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Man nereikia niekur slėptis. Jūs pristatote faktus, kurie yra absoliuti netiesa.
Skirkime du dalykus: bilieto kaina vartotojui ir vieno keleivio vežimo savikaina. Tai savikaina su metro sistema Vilniuje bus apie 5 eurus su dabartiniais keleivių srautais + real modal shift.
Slėpkitės su savo melu ir neišmanymu.

Niekas niekur nebuvo sakęs, kad light rail ar metro nėra neįmanoma. Profesionalai visų pirma nurodo ir vertina realią sistemos kainą su eksploatcinėmis išlaidomis. Jūs paprasčiausiai atveskite realų investuotoją iš ES per PPP, Project Aliance ar kt modelį ir viskas išsispręs: tikrai galėsite statyti sistemą.

PS.ES neduos pinigų be profesionalaus n/k pagrindimo. Baikite juokauti.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

Taip, gera transporto sistema kainuos kažkiek visiems, bet tai nuims laiką, praleidžiamą kamščiuose, kuris irgi kainuoja labai daug (yra net paskaičiavimai, kalba eina apie milijardus) bei individualias išlaidas privačiam transportui, kuris dabar yra vienintelis civilizuotas variantas šiame mieste. Tokia sistema taip pat padarys skirtingus miesto rajonus pasiekiamais ir patraukliais gyvenimui bei nebebus gėda prieš draugus iš Rumunijos, Bulgarijos ar tos pačios Lenkijos. Tai yra vertė, kuri yra gerokai didesnė nei ta kaina, paskaičiuota pagal jūsų keistus, pritemptus skaičiavimus. Nei vienas ES miestas nesiūlo važinėti 10km ir pan atstumų miesto autobusais, tai yra nesąmoningas, atsilikusio pasaulio variantas, kuris niekada neveiks, miesto… Skaityti daugiau

Nereikalingas
Nereikalingas
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Man ir dabar negėda, labiau gėda, kad Portugalija turi metro, kai tiek Porto, tiek Lisabonoj pilna lūšnynų.

Nereikalingas
Nereikalingas
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Nereikalingas

Bukareštas ir Budapeštas irgi gėdingi miestai dėl tų pačių priežasčių (apskurę, esamas VT sovietų laikų, miesto infrastruktūrai pinigų nėra).

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Nereikalingas

Visas Vilnius su savo apleistais commieblock’ais ir trečio pasaulio ‘transporto sistema’ atrodo kaip vienas, didelis lūšnynas. Lisabona, turint omeny, kad yra neturtingesnis miestas, atrodo visiškai kitame lygyje, kaip normalus miestas su normalia transporto sistema. Kur tie lūšnynai tiksliai (Google Maps susirasiu)? Esu buvęs ten kelis kartus, nekrito į akis. Jautiesi kaip normaliam mieste kai Vilniuje jautiesi kaip Rusijoje.

Nereikalingas
Nereikalingas
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Lisabonos favelos nepalyginamai blogiau nei Šnipiškės. Paooglinkit, kad ir Cova da Moura. Triusikai džiūstantys gatvėje, šiukšlynas ir sugriuvę pastatai, kuriuose knibžda žmonės.

METROS
METROS
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

GALIME PRISISVAJOTI, PRISISVAICIOTI BELE KA TIK IS KUR BABKES TAM STEBUKLUI ????????? JEI VILNIUS PER 30 METU AUTOBUSU ATSINAUJINTI NEPAJEGIA O TROLEIBUSAI VAZINEJANTYS MIESTO GATVEMIS PAGAMINTI DAR 1985-89 METAIS ….VILNIUJE TRECDALIS GATVIU YRA…-ŽVYRUOTOS !!!! 500 KM ZVYRUOTU GATVIU EUROPOS SOSTINEJE !!!!!! O KOKS NUOSTABUS SOSTINES NAUJASIS CENTRAS-SNYPISKES !!!!! KOKIE NUOSTABUS SOVIETINIAI NUSIURE RAJONAI….KOKIOS LYGIOS IR NESULOPYTOS VILNIAUS GATVES….NEZINAU JEI BUCIAU MIESTO SEIMININKAS TAI PIRMA–RENOVUOCIAU VISUS DAUGIABUCIUS , DARZELIUS IR MOKYKLAS….ANTRA JU TERITORIJAS ….TRECIA….GATVES IR SALYGATVIUS, VIESASES ERDVES, ZVYRKELIUS …KETVIRTA ….NEBELEISCIAU STATYTI MIEGMUJU RAJONU….PENKTA -TIESCIAU NAUJAS GATVES IR APLINKELIUS….IR KAZKUR 50 VIETOJE BUTU METRO….KLAUSIMAS…IR NACIONALINES SVARBOS KLAUSIMAS —TOOOTALUS SENAMIESCIO RESTAURAVIMAS IR… Skaityti daugiau

Archimedas
Archimedas
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Tai Ko Jūs laukiate jei matote tokią galimybę? Pirmyn, renkite projektą ir įgyvendinkite remdamasis vietiniais resursais. Nematau problemų, tikrai visi plos atsistoję.
Bet greičiau tai tik kalbos apie šviesų rytojų, kad ir Jūsų minimais Sovietiniais laikais.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

What? 😀 Tokius dalykus stato ne paprasti piliečiai, o savivaldybės ir valstybės, kurioms paprasti piliečiai moka mokesčius. Aš tiesiog noriu, kad savivaldybė, kuriai ES dydžio mokesčius moku aš, elgtųsi kaip ES, o ne Rusijos, miesto savivaldybė ir čia būtų ES lygio miesto transporto projektų. Dėl to ir agituoju nebalsuoti už Šimašių, nes jis yra nevykėlis ir šitoje srityje per aštuonis metus nebus padaręs visiškai nieko reikšmingo.

Nereikalingas
Nereikalingas
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Kad ir nepatinka Šimašiaus neveiklumas, vis tiek balsuočiau prieš metro projektą. Tegu pirmą pabaigia Šiaurinę ir Mykolo Lietuvio gatves (kiek jau planuose – 50 metų?), išsprendžia kamščius Žaliųjų Ežerų regione sukurdami būtiną infrastruktūrą (mokyklos, darželiai, gydymo įstaigos ir kt.). Esant sutvarkytiems būtiniems infrastruktūros projektams, galima kalbėti apie kažką brangesnio taupant vilniečių laiką (metro + light rail hibridas). Statant metro dabar tiesiog visa kita būtų paaukota.

METROPOLIS
METROPOLIS
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

VIENOS METRO PASTATYTAS DAUGIAU NEI PRIES 100 METU IR JIS SENAI ATSIPIRKES KITA VERTUS PAZIUREKITE I VIENOS MIESTO BIUDZETA IR VILNAIUS …AR LIETUVOS BVP 53 MLR EUR IR AUSTRIJOS 445 MLRD….10 KART DYDESNI SKAICIAI…LABAI PATIKO :” .Kaina būtų tokia, kokią savivaldybė sugalvotų ” TA PRASME PAIMAME KREDITA KELIS MILIJARDUS EURU IR…ISTESKIAME I BALA…NEGANA KAD TAI NIEKAD NEATSIPIRKS BET IR NES KASMETINIUS SIMTAMILIJONINIUS NUOSTOLIUS MIESTO BIUDZETUI…..

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  METROPOLIS

OK, tada pažiūrime į Lenkijos, Rumunijos ar Buglarijos BVP vienam žm. Visose statomos metro sistemos. Čia ne pinigų, o prioritetų klausimas, tai yra daugiau nei akivaizdu.

Senas Vilnietis
Senas Vilnietis
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

Turiu įtarimą, kad jiedu iš tos pačios įmonės Metroprojektas su registruotais dvejais darbuotojais.

Archimedas
Archimedas
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Senas Vilnietis

Įtarimų nepaneigsiu 🙂

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

Kai baigiasi argumentai prasideda ad hominem.

Vytautas
Vytautas
29 dienas (-ų)

Reikalauju Remigijaus Populistino vardų pavadinto kosmodromo šalia Pilaitės ar Perkūnkiemio. Svarbiausia kad šalia nebūtų medžių ir parkingų, bei būtų įrengti dviračių takai vedentys į niekur. Prieš tai aišku reik paskelbti saviems projekto konkursą, kurio vertė būtų 10 000 000€

Paskutinį kartą redaguota 29 dienas (-ų) (Vytautas)
RUSIJOS METRO
RUSIJOS METRO
29 dienas (-ų)

VISI RUSIJOS METRO PROJEKTAI MIESTUOSE TURINCIUOSE VIRS VIENO MILIJONO GYVENTOJU PATYRE FIASKO IR VISI JIE ARBA UZKONSERVUOTI AR DAUGIAU NEBEPLIACIAMI…KODEL..OGI TODEL KAD PER MAZI KELEIVIU SRAUTAI..ZMONEMS NEPATOGU NES TURI LAUKTI AUTOBUSO KURIS VEZA IKI METRO ,PO TO LAUKTI PACIO METRO TRAUKINIO NES JIS RETAI VAZINEJA NES MAZAI KELEIVIU ..UZBURTAS RATAS…ZMONES TIESIOG RENKASI TIESIOGINI AUTOBUSA ,TRAMVAJU ..AR AUTOMOBILI…NES TAIP ZYMIAI GREICIAU….O MIESTAI PATIRIA MILZINISKUS NUOSTOLIUS DEL METRO EKSPLOTAVMO…VILNIUJE SITUACIJA BUTU DAR TRAGISKESNE JEI TURETUMEME PINIGU JAM PASISTATYTI…DABAR NEI PINIGU NEI KELEIVIU JAM NETURIME IR NIEKADA NETURESIME. BANDYMAS SU VISUOMENINIU TRANSPORTU SUGRYZTI I 20 AMZIAUS VIDURI YRA TOOOTALI NESAMONE….AS GYVENAU PRIE SOVIETU… Skaityti daugiau

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
29 dienas (-ų)
Atsakinėti į  RUSIJOS METRO

ok ačiū už informaciją iš Rusijos, vienintelės šalies, kurią žinote ir suprantate. Deja mums tai nėra labai įdomu.

RUSIJOS METRO
RUSIJOS METRO
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

O KAS JUMS IDOMU ???? JEI TAIP PLANUOJATE REIK SUSIPAZINT SU VISAIS FAKTAIS O LIETUVA 100% YRA PANASESNE I RUSIJA NEI I PRANCUZIJA AR DANIJA….IR MENTALITETU IR FINANSAIS…TOKIA PAT UBAGE… 😀

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  RUSIJOS METRO

Lietuva BVP ir istorija yra panašiausia į Lenkiją, kur net Šiaulių dydžio miestai kaip Olsztyn pasistato neblogas sistemas. Deja, mūsų miestuose prileista posovietinių kaimiečių, kurie nesupranta kaip veikia vakarietiški miestai, dėl to ir turime rezutlatą, kurį gėda parodyti bet kam išskyrus rusus, baltarusus ir ukrainiečius.

Archimedas
Archimedas
28 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Ok, tada Jūsų sumokėtų mokesčių neužtenka. Metro pirmos linijos kaina 450 mln EUR (šaltinis metro sąjųdis). Vilniaus biudžetas 2021 metais 111 mln Eurų. Pvz pasirinkus 7 metų statybos laikotarpį, per metus turėsime vidutiniųkai skirti nediskontuotų 64 mln. Eur. Kaip manote, ar bus normalu Vilniuje gyventi su puse biudžeto žinant, kad didžioji dalis jo išleidžiama sveikatos apsaugai, švietimui, darželiams?
nevertinant eksploatacijos, palūkanų, projektavimo ir pan. Dar kartą, Ieškokite turtingo bepročio, kuris investuotų į šį projektą.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
26 dienas (-ų)
Atsakinėti į  Archimedas

250m rado vakariniam aplinkeliui, rastų 450m metro jei norėtų, kaip randa panašaus išsivystymo lygio ir dydžio miestai.

Jin
Jin
26 dienas (-ų)
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Brangusis, vakarinis aplinkelis finansuotas beveik ES lėšomis ir jo poreikis – nepaneigiamas (važiuoja 2-4 tūkst. mašinų per valandą kiaurą parą; eismo srautai kitose vietose sumažėjo 10-40%). Tavo metro ES tikrai neduos pinigų, nes poreikis daugiau nei diskutuotinas, tai net nėra ko jų kartu lyginti.

Rekomenduojamas VIDEO
Back to top button