NuomonėViešasis transportas

Nuomonė: jei susisiekimo paslaugų sferoje niekas nesikeis iš esmės, ateities kartos neatleis

Prieš porą savaičių portale „Made in Vilnius“ buvo išspausdintas straipsnis „Ekspertas apie metro idėją: vilniečiams – metrofobija“. Nors straipsnių autoriai dažniausiai nesivelia į diskusijas su komentatoriais, šį kartą nutariau šios tradicijos nesilaikyti – pernelyg skaudi tema. Jei Vilniuje susisiekimo paslaugų sferoje ir toliau nebus nieko daroma iš esmės, ateities kartos neatleis savo seneliams ir tėvams už jų milžiniškai iškerojusį savisaugos instinktą, pasmerkusį vaikaičius gyventi nuolatinėse spūstyse Neries–Vilnelės slėnyje, tapusiame ekologine duobe.

Jau trečia dešimtis metų esu transporto žurnalistas ir visą gyvenimą – vilnietis. Vaikystėje – Markučių, jaunystėje – Žirmūnų, o dabar Rokantiškių gyventojas, kuriam skauda širdį dėl metų metais merdinčios sostinės transporto, atsiprašant, sistemos. Vilnius man savas ir brangus, tad skaudu žiūrėti į jį, kaip į vargšą mažylį, vilkintį tuos pačius gerokai apdriskusius ir jau seniai peraugtus rūbelius. O miesto „tėveliai“ daro viską, kad tik nereikėtų užsiimti niekuo daugiau, nei paspirtukų ir dviračių propaganda. Pakiltų jie kada nors patys tomis  siūlomomis „važiuoklėmis“ Stepono Batoro arba Šilo gatve (panašių gatvių Vilniuje yra daugybė!), gal praeitų noras tuos laisvalaikio dzinguliukus laikyti keleivinio transporto priemonėmis, kurios ištemps sostinės susisiekimą iš spūsčių ir taršos gniaužtų. 

Odė mūsų baimėms 

Žiūrint visuomenės didžiumos akimis, galima pagalvoti, kad Vilniaus metro istorija prasidėjo ne nuo studijų, planų, brėžinių ir visokių kitokių dalykų, kuriais paprastai prasideda bet koks didesnis projektas, o … nuo baimės. Baimės ne to, kas bus, o priešingai – ko nebus. Pavyzdžiui: greičiausiai niekada nebus Vilniuje milijono gyventojų, todėl metro tiesti neapsimoka – nebus pakankamo keleivių srauto. Nebus statybos finansavimo, o ką mes vargšai vieni patys… Nebus specialistų, galinčių statyti metro. Nebus specialistų galinčių eksploatuoti tuos traukinius. Nebus dar šio, to bei ano… Taigi ne mūsų nosiai tas metro, jei net stadiono pastatyti nesugebame… 

 

Man labai įdomu, ko labiausiai bijo metro priešininkai? Skaitytojų komentarai dėl galimybės Vilniuje nutiesti metro, yra, galima sakyti, baimių enciklopedija. O jei tiksliau – specializuota metrofobijos enciklopedija. Baimės joje turėtų būti išdėstomos ne abėcėline tvarka, o hierarchine – pagal svarbą, reikšmingumą, baimės apimtų žmonių galimą skaičių, baimės įveikimo galimybes ir t.t.  Taigi…

Mokslinė metrofobijos klasifikacija

Iš karto reikėtų pasakyti, jog žodis „mokslinė“ – tik žurnalistinis triukas, nes terminas metrofobija yra dviprasmiškas. Juo psichoterapijoje paprastai vadinama … poezijos baimė. Deja, taip ir nepavyko rasti, kaip ten, toje terapijoje, vadinama metropoliteno baimė, nes apie tokią civilizuotas pasaulis, ko gero, dar nėra girdėjęs. Užtat ji yra Lietuvoje, tad kada nors šis mūsų atradimas praturtins mokslo apie žmogaus baimes bibliotekas. Palauksime to „kada nors“, o kol kas atkakliai laikysimės savo: mes poezijos nesibijome, tad metrofobija mums bus tik metropoliteno baimė. Metro – ir nieko daugiau!  

Pačioje metrofobinės hierarchijos viršūnėje yra, žinoma, klaustrofobija, nors daugybė žmonių nė už ką nesutiks, kad juos kamuoja uždarų erdvių baimė. Jie drąsiai eina ir į tualetus, ir į vonias, ir daugybę kitų ankštų ir netgi tamsių vietų – ir visai nesibijo. Nes eina tuo pačiu keliu ir gana dažnai. Tačiau išeiti naktį į tamsų skersgatvį arba likti vienam nežinomoje vietoje – visai kitas reikalas. Juolab kaip tvirtina psichologai, daugybei žmonių netgi liftas yra sunkiai įveikiama problema, ypač jei tenka juo naudotis vienam. Ši baimė nėra labai bjauri, žmogus net gali apie ją nežinoti, nes ji tūno giliai pasąmonėje ir išlenda tik retkarčiais, progai pasitaikius. Metro, tokie žmonės paprastai nelabai bijo, nes į jį eina su šimtais kitų žmonių, tad „bandoje“ drąsiau. Tačiau nebus metro – nebus ir progos bijoti, tad klaustrofobijos kamuojamų žmonių logika tokia: gal geriau apsieikime su įprastais autobusais bei troleibusais. 

 

Kitos baimės labiau susijusios su technika. Jos kyla iš daugelio komentatorių statybos reikalų neišmanymo. Antroji baimė ne mažiau baisi už pirmąją – mes niekam tikę organizatoriai: bet ką pradedame pompastiškai ir iškilmingai, o jau visai netrukus blaškomės po teismus. Arba projektuose randame tiek klaidų, kad organizatoriams greitai nusvyra rankos ir užuot puolę jas taisyti, ieško naujo projekto, kurio istorija netrukus pasirodytų tokia pati. Šiuo požiūriu metro statyba daug kam būtų kur kas baisesnė už kokio nors baseino rekonstrukciją arba naujos gamyklos statybą, nes pastarieji gana lokalūs objektai, o metro – dešimtis kilometrų nusidriekusi statybų aikštelė. Ir kvailiui aišku: normalaus gyvenimo neliks ilgiems metams, nes tas „metrostrojus“ išraus visą miestą skersai išilgai, ilgiems metams liksim pasmerkti „bardakui“. Ne, geriau nereikia…

Trečioji pagal poveikio sąmonei mastą baimė – pernelyg brangai kainuos, neišsimokėsim. O jei kaip nors ir išsimokėtume, tai bilietai bus tokie brangūs, kad nebus už ką važinėti. Ne, geriau nereikia… 

Nėra ir nebus specialistų…

 

Ne, geriau nereikia…

Ir dar visa krūva mažesnių baimių baimelių, tiesą sakant, kartais ne mažiau juokingų, negu mokslo jau nustatytos ir atkakliai gydomos, pavyzdžiui,  penterafobija – uošvės baimė arba vynofobija – vyno baimė… Tačiau už viską baisiausios yra visas baimes vainikuojančios savos nuomonės bei sprendimų priėmimo baimės. Ir, žinoma, baimių baimė neofobija – visa ko naujo ir permainų baimė… Jos ypač pavojingos, kai įsisuka į sprendimus priimančias kontoras, kurių „vadai“ nuolat uodžia, iš kur šiandien papūs vėjas. Tai nepagydoma liga, baisesnė už visas koronas kartu sudėjus, nes jai nėra nei skiepų, nei dezinfekcijos priemonių. Gali iš apkrėstos kontoros išvyti visus jos „lyderius“, netgi visus darbuotojus, o virusas naujuosius netrukus apninka it šunį blusos…

Tačiau būkim biedni, bet teisingi: tarp juokingų ir netgi, sakyčiau, kvailų baimių yra ir gražių! Netgi labai gražių! Turime nemažai žmonių kuo nuoširdžiausiai bijančių, kad tunelius bekasdami tie nevidonai metro tiesėjai sugriaus mūsų senamiestį, vieną gražiausių Europoje. Kiek daug spaudoje rašyta apie skilinėjančias namų sienas kai šalia vyko kur kas mažesnio masto statybos. Verks mūsų puikioji gotika, raudos mūsų nepakartojamas barokas… Autobusai ir troleibusai, žinoma, irgi baisu, tačiau … Vis dėlto  geriau nereikia

 

Naudodamasis proga negaliu ištverti nepaklausęs nuoširdžiųjų Vilniaus senamiesčio gerbėjų: kiek senovės paminklų buvo sugriauta arba bent kiek rimčiau nukentėjo Atėnuose, Romoje, Florencijoje, Paryžiuje, Prahoje, Miunchene ir visuose kituose Europos miestuose, turinčiuose puikiausius senamiesčius? Ar žinote, pagaliau, kad ne kas kitas, o būtent archeologai yra patys dėkingiausi metro statytojams už tai, kad jie duoda impulsą spartesniems tyrimams ir juos remia. 

Didis vokiečių filosofas F. Nyčė yra pareiškęs: „Tiktai antitezė sukuria kokybę“. Jei manysime, kad automobilių spūstys Vilniuje yra tragiška kasdienybė, tai jai antitezė turėtų būti kokia nors nauja transporto priemonė, nepretenduojanti į perkrautas miesto gatves. Kažkada Vilnius žybtelėjo pasaulyje labai originalia idėja – tiesti gondolų linijas. Kodėl ne? Jos gražiai skraidina turistus, pavyzdžiui, Barselonoje arba Druskininkuose, tik klausimas – ar sprendžia susisiekimo problemas? Taigi – nėra antitezė! Tiesą sakant, iš visų projektų, skirtų susisiekimui Vilniuje gerinti, antitezės iš esmės nėra. Vienintelė išeitis iš aklavietės: nori kokybės – imkis  metro. Net jei baimės akys didesnės už tave patį…

Saulius Šilokas

 

Redakcijos nuomonė nebūtinai sutampa su skaitytojo nuomone.

Įvertink šį straipsnį
Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!
47 skaitytojai (-ų) įvertino
Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
49 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
Vilnietis
Vilnietis
7 mėnesius

kokie dar metro? sniego išvežimo negeba užtikrinti vln administracija, apie kokį kosmosą čia kalbat? 2 dienos pasnigo, 2 savaites prireikė, kad vos trečdalį šaligatvių nuvalyti, o kiemai taip ir liko nevalyti. Metro pastatys – vėl pasakos apie sudėtingas ir ypatngas problemas. AČiū, nereikia.

zigmus
zigmus
7 mėnesius

Viskas į pinigus susiveda, o ne į įdealizmą, vaikai. Kuo kvailesnė įdėja – tuo didesnė galimybė pasipelnyti ir todėl tuo didesnis interesas tų asmenų, kurie gali prieiti prie valstybinių ir europinių pinigų. Iš esmės tai yra sabotažas ir veikimas prieš valstybę, nes taip yra nukreipiamas dėmesys bei lėšos nuo visuomenei aktualesnių dalykų – tokių kaip švietimas, medicina ir kt. – pvz., vaikų darželiai, mokyklos, gatvės ir pan. Yra daugybė būdų kaip efektingai transportuoti dideles žmonių mases virš žemės, o ne po ja. Greitai vystosi elektro transportas. Miestų centrai juda link ekologijos. Balsuoju už didelius aplinkelius, Park&Go aikštelių tinklą ir palaipsnį… Skaityti daugiau

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
7 mėnesius
Atsakinėti į  zigmus

Ir ką tiksliai reikės veikti tose park&go (park&ride?) aikštelėse, jei iš jų neįmanoma greitai į centrą nuvažiuoti? Baigsis kaip tie Šimašiaus bandymai jas rengti neturint tam infrastruktūros (visiskas feilas ten buvo :D). Beje, pvz kokio Londono metro dauguma yra virš žemės ir niekas nekalba apie statymą vien po žeme. Visa kita – “vis tiek pavogs” posovietiniai kliedesiai. Boring.

zigmus
zigmus
7 mėnesius
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Kad pavogs tai faktas, mulki tu boringai. Tai vyksta kasdien realiuoju laiku, o ne būsimuoju.
Kuo puikiausiai naudojausi Park&Ride, jokio feilo. Ėjau iš jų į centrą pėsčias, važiavau ir viešuoju, ir atsivežtu nuosavu el. paspirtuku, plius jau yra milžiniškas nuomojamų paspirtukų ir dviračių tinklas – punktai stovės šalia P&R.
Ateitis priklauso BŪTENT visiškai apribotam automobilių transportui centre, kai iš vieno centro krašto kitą pasieksi dviračiu/dvirate tr.pr. realiai 3-5 kartus greičiau negu automobiliu per aplinkui. Netgi pėsčiom bus greičiau.
Ir nafig visi požeminiai nereikalingi tokiam kaime iki 1 milijono gyventojų.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
7 mėnesius
Atsakinėti į  zigmus

Papasakokit savo sovietines tiesas apie ‘milijona gyventoju’ kam nors is savo posovietiku rato, tai yra grynai sovietinis standartas, vakaruose – pilna miestu, kur tai negalioja. Issidavete truputi, kad esate posovietinis zmogeliukas? Gal eikite geriau Lenino rastu paskaityti ir papasakokite, ka raso ten 😀 Automobilis centre, aisku, nera variantas, tas taip, bet po 3-5km kas diena vaikscioti nera ilgalaikis sprendimas. Jei tamstai tinka tai puiku. Gal jums ir Nerimi tinka su akvalangu i darba plaukti, bet tai nera tai, kas yra laikoma geru sprendimu Europoje. Tai yra kazkoks balanos gadynes laiku sprendimas. Miestas turi pasiulyti buda nuvaziuoti i darba patogiai ir… Skaityti daugiau

Senas Vilnietis
Senas Vilnietis
7 mėnesius
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Tamstai. tai matyt labiausiai patinka fantastiniai serialai, o gyveni iš tėvų kišenės, nes nėra ne tik jokio finansinio raštingumo, bet ir tinkamo VT organizavimui išsilavinimo, svarbiausia mandagaus bendravimo supratimo.

yooyoyoy
yooyoyoy
7 mėnesius

Saulius Šilokas – zmogus apie kuri google isduoda tik 2 rezultatus su straipsniais apie metro.
well done

Pilietis
Pilietis
7 mėnesius

Nu zmogau ir nusisnekejai. Tokios rasliavos tikeciausi is psichologo, ne transporto zurnalisto. Nera Vilniuje srautu irengti metro. Tarkim irengi ir stotele butu gedimino pr., tada kas seskine ir fabijoniskes? Metro nestos kas 200 metru kaip autobusai.Kitas dalykas, kad butu logikos irengt reikia ne 3-5 km ruozo, reiskia reiketu daryt Fabai-oro uostas su tam tikrais nusukimais link centro, cia apie 12 km, 1 km irengimas virs milijardo, gaudai minti? Vienos linijos irengimas be tarpiniu islipimu i virsu, begiu ir paties metro vagonu, butu daugiau nei visas LT metinis biudzetas. Skaidyk tu tai 10-20 metu issimokejima, skaiciai vistiek didziuliai.

mufas
mufas
7 mėnesius

Dar neaisku ko ateities kartoms reikes gal geru keliu elektriniams dviraciams . Gal dar daugiau zmoniu dirbs is namu.

Rekomenduojamas VIDEO
Back to top button