Vilniaus „Akropolio“ prekybos centre duris po rekonstrukcijos atvėrė 1845 kv. m „Pegaso“ knygynas – savo dydžiu ir asortimentu jis yra didžiausias Baltijos šalyse. Pasak tinklo vadovės Jurgos Sakalauskaitės, į šį naujos kartos knygyną investuota 1 mln. Eur ir jis įrengtas taip, kad atspindėtų šiuo metu vyraujančias tendencijas bei kintančius pirkėjų įpročius.
„Perfrazuojant gerai žinomą posakį, gandai apie popierinės knygos ir tradicinių knygynų mirtį yra gerokai perdėti. Iš patirties matome, kad yra skirtingi pirkėjų segmentai: daliai žmonių, dažniausiai žinančių, kokią knygą nori įsigyti, paprasčiau tai padaryti internetu, tačiau yra ir kitas kita dalis pirkėjų, kuriems labai svarbu apsilankyti fizinėje erdvėje, patyrinėti naujas knygas, paskaityti apie autorius, pasikalbėti su konsultantais apie skaitytas knygas ir pan.
Kalbant skaičiais, pernai Europoje spausdintų knygų apyvarta buvo apie 21 mlrd. Eur, o audioknygos ir e-knygos atitinkamai šios apyvartos sudarė tik po 5-6 proc. Taigi, alternatyvūs knygos formatai nėra grėsmė tradiciniam knygynui, veikiau atvirkščiai – tai galimybė pritraukti naujų skaitytojų ir suteikti didesnį turinio prieinamumą sportuojant, vairuojant ar užsiimant buities darbais. Be to, fizinių knygynų poreikį rodo ir mūsų pačių pardavimų statistika – 7 iš 10 pirkimų įvyksta būtent juose“, – kodėl e-komercijos laikais nusprendė investuoti į fizinį knygyną, aiškina J. Sakalauskaitė.
Kitas, anot jos, svarbus argumentas fizinio knygyno poreikiui – itin išpopuliarėjęs „BookTok“ fenomenas, kuris iš esmės pakeitė knygų populiarumo dėsnius, nes viena organiška vaizdo rekomendacija gali išjudinti knygos pardavimus taip, kaip anksčiau galėdavo tik didelės kampanijos ar prestižiniai literatūros apdovanojimai. Kaip teigia J. Sakalauskaitė, tai jaučia ir jie patys: vos „TikTok“ pradeda suktis tam tikros knygos pavadinimas, jau po kelių dienų išauga lankomumas „Pegaso“ internetiniame puslapyje, taip pat suintensyvėja lankytojų srautai į šio tinklo knygynus, kur minima knyga iš lentynų tiesiog iššluojama.
„Nors įprasta sakyti kitaip, šiais laikais žmonės vis dar noriai skaito, tačiau žinoma, knygynuose apsilanko dėl skirtingų patirčių – vyresnės kartos ieško sentimentų ir gyvo pokalbio, „Z“ ir „Alfa“ kartoms skaitymas dažnai prasideda nuo gražaus viršelio „BookTok“, tad knygynas jiems reikalingas asmenukėms. Šiais įdomiais laikais mūsų užduotis – išlikti patogiais ir įdomiais visoms kartoms“, – sako J. Sakalauskaitė.
Pasak jos, kita investicijų į knygyną priežastis ta, kad šiandien tai nebėra tik vieta knygai įsigyti, nes šalia knygos kasos čekyje dažniausiai atsiduria žaislai, dovanų smulkmenos, kanceliarinės prekės ar sezoninė atributika. Kitaip tariant, daiktai, kurie sustiprina skaitymo patirtį: gražus knygos skirtukas, užrašinė, žvakė, namų kvapas, mėgstamos muzikos plokštelė ar dovanų maišelis – tai, kas leidžia knygą paversti dovana ar asmeniniu ritualu.
„Tai, kad 4 iš 5 pirkėjų iš „Pegaso“ knygynų išeina su papildomais pirkiniais, pagrindžia ir mūsų norą investuoti į knygyną, kaip patirčių erdvę, ir tai, kad tokia diversifikacija atsiperka. Atnaujintas knygynas pirmiausia tuo ir skiriasi nuo kitų – erdvėmis ir galimybe rasti norimą daiktą bet kokio amžiaus, pomėgių ir įpročių žmogui. Edukaciniai, kūrybiniai, stalo žaidimai, rinktiniai „Lego“, vinilinės plokštelės, didžiausias rinkoje manga ir komiksų asortimentas, naujametiniai vintažiniai žaisliukai ir dekoracijos, mokyklinės prekės pirmokui ir dvyliktokui, ir, žinoma, knygos įvairiomis kalbomis.
Beje, dideles erdves išnaudojame ne tik lentynoms – esame įrengę atskirus poilsio kampelius norintiems knygas pavartyti ilgiau, taip pat įrengėme stendus su dovanoms tinkamomis audioknygų kortelėmis, o skubantys susimokėti už pirkinius galės kol kas tik šiame knygyne įrengtose savitarnos kasose“, – ko tikėtis atnaujintame knygyne, pasakoja tinklo vadovė J. Sakalauskaitė.








