„Pegasas“ atidarė naują vietą knygų mylėtojams Vilniaus „Ozo“ prekybos centre – į 198 kv. m knygyną investuota 80 tūkst. Eur. Pasak knygynų tinklo vadovės Jurgos Sakalauskaitės, internetinei prekybai plečiant savo ribas, vis daugiau verslų savo veiklą perkelia į elektroninę erdvę, tačiau knygynai yra puikus pavyzdys, kad skaitytojams reikia gyvo apsipirkimo patirties. Tai patvirtina ir pardavimų statistika – 73 proc. pardavimų tenka fiziniams šio tinklo knygynams.
„Skaitmeninės platformos, sudėtingi algoritmai ir greitas prekių pristatymas keičia įpročius bei būdus, kaip perkame knygas, tačiau praktika rodo, kad skaitytojams reikia fizinės vietos, kur jie gali pavartyti naujai išleistas knygas, pasikonsultuoti su pardavėjais ar kitais pirkėjais, galų gale, spontaniškai atrasti naujų kūrinių. Kitaip tariant, knygynai suteikia tai, ko ekranas negali – bendruomeniškumo jausmą, jaukią atmosferą ir tam tikro ritualo patirtį. Kad fizinių knygynų svarba neslopsta, rodo ir mūsų pardavimų statistika – 7 iš 10 pirkimų įvyksta juose, o likusi dalis tenka „Pegaso“ elektroninei parduotuvei ir kitiems kanalams“, – naujojo knygyno atsiradimo priežastis vardija J. Sakalauskaitė.
Pasak jos, fizinių knygynų poreikį bei perspektyvas rodo ir sparčiai išpopuliarėjusi socialinio tinklo „TikTok“ grupės „BookTok“ tendencija – čia susibūrusi bendruomenė pastaraisiais metais tapo reikšmingu veiksniu, skatinančiu jaunimą grįžti prie skaitymo įpročių ir lankytis fiziniuose knygynuose. Tai patvirtina ir 2022 m. spalio mėn. „Publishers Association“ atlikta apklausa, kurioje dalyvavo keli tūkstančiai 16–25 metų amžiaus jaunuolių – 59 % apklaustųjų teigė, kad „BookTok“ arba knygų nuomonės formuotojai padėjo jiems atrasti aistrą skaitymui, o 49 % nurodė, kad apsilankė fiziniame knygyne norėdami įsigyti knygą, apie kurią sužinojo per „BookTok“.
„Ši tendencija rodo, kad socialinių tinklų įtaka ne tik skatina jaunimą domėtis literatūra, bet ir atveda juos į knygynus ieškoti rekomenduotų knygų – jiems aktualu norimą knygą prieš perkant apžiūrėti, o jeigu ir neperka, tiesiog su ja pasidaryti asmenukę. Jauni žmonės yra smalsūs ir noriai tariasi su knygynų konsultantais, o tai dar vienas pavyzdys, kad sinergija tarp elektroninių knygų pardavimo kanalų ir fizinių apsipirkimo vietų yra būtina. Kaip ir tai, kad knygynai prie besikeičiančių auditorijų ir jų poreikių privalės prisitaikyti – vieną funkcionalumą naujame knygyne jau ir įdiegėme“, – sako J. Sakalauskaitė.
Kaip teigia knygynų tinklo vadovė, tai bus pirmas „Pegaso“ knygynas, kuriame didžioji dauguma knygų ir kitų prekių nebebus žymimos kainų etiketėmis – pirkėjai norimo daikto kainą galės savarankiškai sužinoti specialiai tam įrengtais skaneriais. Pasak jos, tokia sistema leidžia pirkėjams be išankstinių nuostatų tyrinėti asortimentą, neapkrauna darbuotojų nereikalingomis užduotimis, be to, tai tvaresnis sprendimas – nebereikia nuolat perklijuoti kainų etikečių, o ir knygų viršeliai lieka nepažeisti.
„Tradicinis kainų žymėjimas nebeatitinka šių dienų realijų, nes, turint itin platų asortimentą, kuris keičiasi kone kasdien, ir rankiniu būdu klijuojant kainas bei jas atnaujinant pagal turimas akcijas, natūralu, kad gali įsivelti žmogiška klaida. Netiksliai atnaujintos kainų etiketės gali klaidinti pirkėjus, o tai, savo ruožtu, didina jų nusivylimą ir mažina norą lankytis knygyne apskritai. Įrengus kainų skanerius, knygyno darbuotojai galės daugiau laiko skirti konsultacijoms, o ir knygą perkant kaip dovaną, nereikės rūpintis, kaip subtiliai nuo viršelio nuplėšti kainos lipduką“, – ko tikėtis apsilankius, pasakoja knygyno vadovė J. Sakalauskaitė.



Aišku, tie kainos lipdukai tik gąsdina: online knyga kainuoja 20-kelis eurus, fiziniam Pegaso knygyne 35.
Aš viena iš tų 3% nes internetu pirkti pigiau, kartais trigubai…