Technologijoms tampant vis sunkiau atsiejamoms nuo mūsų kasdienybės, daug kur yra atsisakoma, pvz., popierinių bilietų, realių darbuotojų, grynųjų pinigų ar net fizinių kortelių. Dėl to žmonės, nesinaudojantys internetu ar išmaniaisiais įrenginiais, tampa vis labiau atskirti ar netgi diskriminuojami.
Valstybės duomenų agentūra skaičiuoja, kad maždaug pusė Lietuvos gyventojų grupėje nuo 65 iki 74 metų nesinaudoja išmaniaisiais telefonais. Vis tik į tai atsižvelgia ne visi.
Į naujienų portalą tv3.lt kreipėsi vilnietė Irena (tikras vardas ir pavardė – redakcijai žinomi), kuri pasakojo, kad jos garbingo amžiaus mama dar, palyginti labai neblogai, juda ir sugeba savimi pasirūpinti.
Vis tik, anot moters, problema yra tokia, kad jos mama gyvena prie pat prekybos tinklo „Lidl“, tad beveik visada apsiperka tik ten.
„Mano mama turi paprastą telefoną, bet ne išmanųjį. Turi televizorių. Jai interneto ar kokių programėlių tikrai nereikia, ji to nenori, jai gerai ir be to. Bet ar teisinga, kad nuolatinė, lojali Lidlo pirkėja neturi galimybės gauti jokių nuolaidų?
Nes ten fizinių nuolaidų kortelių nėra – tik programėlė, kuriai reikalingas išmanus telefonas. Man tai darosi pikta – ar taip sunku suteikti vienodą galimybę visiems ir įvesti korteles, kaip yra visose kitose parduotuvėse?“ – teiravosi Irena.
Fizinių kortelių įvesti nežada – štai ką siūlo
„Lidl Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė pripažino, kad prekybos tinkle galima naudoti mobiliąja lojalumo programėle „Lidl Plus“, tačiau fizinių kortelių „Lidl“ neturi.
Anot atstovės, viena to priežasčių – tvarumas, kadangi tokiu būdu nereikia turėti plastikinės kortelės, kas lemia ir plastiko aplinkoje mažinimą.
„Pastebime, kad „Lidl Plus“ mobiliąja lojalumo programėle aktyviai naudojasi visų amžiaus grupių klientai, taip pat – ir senjorai tiek Lietuvoje, tiek ir kitose šalyse.
Valstybės duomenų agentūros duomenimis, pastaraisiais metais vyresnio amžiaus žmonių naudojimasis išmaniaisiais telefonais beveik padvigubėjo. Augimas pastebimas net ir vyriausių senjorų kategorijoje“, – kalbėjo L. Skersytė.
Ji patikino, kad šie skaičiai nuolatos auga, o mūsų šalies senjorai tampa vis išmanesni ir labiau įgudę technologijų naudotojai. Vien 2023 m. duomenimis, internetu įvairiuose išmaniuose įrenginiuose naudojosi daugiau kaip 70 proc. vyresnio amžiaus žmonių nuo 55 metų.
Pašnekovė tiesiogiai neatsakė į klausimą, kodėl vis vien nemaža dalis Lietuvos gyventojų yra ignoruojami ir diskriminuojami be galimybės apsipirkti pigiau, tačiau pabrėžė, kad darbuotojai nuolatos padeda pradėti naudotis programėle, parodo, kaip ją atsisiųsti.
„Lidl“ atstovė primena, kad programėlė kiekvienam pirkėjui siūlo individualius pasiūlymus, kviečia dalyvauti mini žaidimuose, išsaugo visus apsipirkimo kvitus, pateikia kainų leidinius, receptus, rodo parduotuvių užimtumą.
Be to, yra įdiegta ir „Lidl Pay“ atsiskaitymo funkcija, taigi prie programėlės pridėjus kortelę vienu metu galima gauti nuolaidas ir atsiskaityti, taip mažinant apsipirkimo laiką.
Dalis gyventojų atsiduria „žeminančioje padėtyje“
Neseniai Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atliktas skaitmeninės atskirties tyrimas atskleidė, kad beveik 4 iš10 vyresnio amžiaus žmonių turi rimtų iššūkių pasinaudoti nuolaidomis, kai jos taikomos tik turint programėlę ar kitas skaitmenines priemones.
Penktadalis apklaustųjų tokiomis programėlėmis apskritai nesinaudoja. Dar apie trečdalis vyresnio amžiaus žmonių susiduria su sunkumais naudodamiesi, atnaujindami ar įsigydami nuolaidų kortelę.
„Ne paslaptis, kad įvairios nuolaidos yra itin aktualios socialiai pažeidžiamesniems vyresnio amžiaus gyventojams. Tad paradoksalu, kad didelė dalis tų žmonių negali pasinaudoti nuolaidomis vien dėl to, kad neturi arba nesinaudoja išmaniuoju telefonu.
Taigi, jie ne tik nukenčia finansiškai, bet ir atsiduria nelygiavertėje ir žeminančioje padėtyje, palyginti su kitais pirkėjais“, – pripažino tarnybos atstovai.
Jie pabrėžė, kad, remiantis teisės aktais, tokios situacijos, kai prekės ar paslaugos yra prieinamos vien tik skaitmeniniu būdu, neužtikrinus jokios alternatyvos, potencialiai gali būti vertinamos kaip diskriminacinės, tačiau tam reikia individualaus teisinio įvertinimo.
Tarnyba yra ištyrusi gyventojo skundą ir konstatavusi, kad „Lidl“ sprendimas yra netiesioginė diskriminacija dėl amžiaus.
„Lidl“ vadovybei lygių galimybių kontrolierė rekomendavo apsvarstyti galimybę išplėsti programėlės naudojimosi sąlygas, kad būtų užtikrintos lygios galimybės visiems klientams, nepaisant jų amžiaus, tačiau rekomendacijos iki šiol nėra įgyvendintos.
Apmaudu, kad išmaniosiomis technologijomis nesinaudojantys ar galimybių tam neturintys vyresnio amžiaus žmonės ir toliau jaučiasi žeminami, negalėdami pasinaudoti nuolaidomis lygiavertiškai su kitais pirkėjais. Tad raginame šio bei kitų prekybos centrų vadovybę atsižvelgti į kontrolierės siūlymus ir atrasti alternatyvų“, – akcentavo tarnybos atstovai.
Autorius: Deimantė Buslevičiūtė, TV3.lt
Pensijos apie 600 eurų vidutinė ką išmanaus telefono negali nusipirkti yra nebrangių ir po 70 eurų maždaug .
kas is to, jei nusipirks, tokie jau pamirsta kur gyvena. ka ten kaip ten ka tame smartame telefone paspausti, nekalbu apie kaip atsiliepti.
Apskritai uždrausti visas ale nuolaidų korteles, programėles ir panašiai visos valstybės mastu. Kažkokia nuolaidų valstybė.
Kas jiems trukdo nusipirkti patį pigiausią ir paprasčiausią išmanujį? Piktybiškai atsisako prisitaikyti, o vėliau verkia.
Juolab, kad ir tos nuolaidos nieko vertos programėlėje, tai ne daug ir praranda.
Tai pagal lygių galimybių kontrolierių – amžius durnumo rodiklis?!!!!
Lidl parduotuvėje turėtų būt ir galimybė prisijungti prie nemokamo interneto juk kitaip nėra galimybės pasinaudoti programėle bei nuolaidų kortele
Kodėl nėra galimybės? Įsijungiat mobiliuosius duomenis telefone ir atsiranda galimybė 🙂
Tu sumokėsi už mobiliuosius duomenis apie 5 eurai kaina mėnesiui
Nemokamas internetas yra 😉
Tai, kad tą programėlę pastoviai ilgai ir nuobodžiai updeitinti reikia prie kasų, kai palieki visokius automatinius updeitus nmįmanoma telefonu naudotis, visos aplikacijos nuolat atsinaujina.