Vilniaus rinka

Galvos skausmas įmonėms: kaip motyvuoti komandą?

Nespėjus prisitaikyti prie kardinaliai pasikeitusios darbo rutinos pasaulį sukausčius pandemijai, įsiveržė karo neganda, atnešusi naujus iššūkius tiek visuomenei, tiek organizacijoms. Darbdaviai vėl iš naujo turi ieškoti būdų, kaip motyvuoti komandą, išlaikyti bei pritraukti talentus. Ekspertai pastebi, kad aišku tik viena – nebeverta tikėtis, jog vien atlyginimas ar įkvepiančios vadovo kalbos padės „uždegti“ žmones. Kur kas svarbesni tampa kiti kertiniai dalykai, priklausantys ne tik nuo organizacijos.

Vien tik užkandžių ar stalo futbolo neužtenka

„Nepameluosiu sakydama, kad dar visai neseniai didžiojoje dalyje organizacijų žodžiai, prasidedantys „psich“, buvo tabu. Psichologinė ir emocinė pagalba darbuotojams – kaip motyvacijos priemonė? Anksčiau reta kuri darbovietė tuo rūpindavosi. Kur kas dažniau vyravo visai kitokios motyvacijos priemonės – smagūs komandiniai pasibuvimai, renginiai, užkandžiai biure, stalo futbolas ir panašiai.  O ir darbuotojams prisipažinti, kad jiems reikia pagalbos emocinei gerovei palaikyti, nė nešaudavo į galvą. Kas įvyko per pastaruosius metus? Atsigręžėme į žmogų, jo savijautą ir psichologinę gerovę. Atsirado kur kas didesnis supratimas, kad žmonės perdega ir kad darbovietė yra ta vieta, kurioje žmogus gali ir turi jaustis iš tiesų gerai“, – komentuoja Personalo valdymo profesionalų asociacijos vadovė Aušra Bytautienė.

Anot jos, šių dienų organizacijos pradėjo aktyviai ieškoti būdų, kaip pagerinti psichologinę komandos ir kiekvieno darbuotojo gerovę bei motyvaciją – atsirado iki šiol retoje darbovietėje buvusios psichologų konsultacijos, specialūs mokymai arba paskaitos, kavos pertraukėlė ar pietūs su vadovu, kur kas lankstesnis požiūris į darbo grafiką bei vietą ir kitos iniciatyvos.

 

„Jau nuo pandemijos pradžios, kai pasaulis bene per vieną naktį turėjo persiorientuoti, žmonėms teko ne tik daug išmokti, bet ir suderinti darbo bei asmeninio gyvenimo erdves.  Darbas, šeima, vaikai, laisvalaikis – ribos, atrodytų, išsitrynė. O ką jau kalbėti, kad papildomi sukrėtimai niekaip nesiliauja. Vos spėjome apsiprasti su virusu, o pasaulį supurtė karo neganda, atnešusi naujus iššūkius tiek visuomenei, tiek organizacijoms. Tiems, kas manė, kad jau pernai buvo sunku, šiemet reikia vėl viską planuoti iš naujo“, – mintimis dalijasi A. Bytautienė.

Ji sako, kad tokia nenuspėjama ir sparčiai kintanti aplinka padiktavo šių metų konferencijos – parodos  „Motivated at work“ temas. Šiemet pagrindinis tikslas – kartu su įvairių sričių Lietuvos bei užsienio specialistais pasidalinti realiomis praktikomis ir kartu ieškoti atsakymų, kaip kurti motyvuojančią darbo aplinką, auginti darbuotojų kompetencijas bei lojalumą, dirbti besikeičiančioje hibridinėje aplinkoje.

Motyvacijos priešas: nemokėjimas grįžti į save

Giedrė Plukienė, rinkos tyrimų ir pokyčių, emocinio intelekto mokymų konsultantė bei Geštalto terapijos praktikė, pastebi, kad organizacijų personalo valdymo specialistų ir vadovų noras „uždegti“ žmones yra sveikintinas, bet visgi viskas prasideda nuo paties žmogaus – kiekvieno darbuotojo vidinio noro ir gebėjimo save motyvuoti.

 

„Kasdien susiduriu su vadovais, kurie prisiima labai daug atsakomybės motyvuoti žmones. Klausia, ką jie turi ir gali padaryti, kad komanda būtų entuziastinga ir motyvuota. Visgi noriu nuvilti, kad tai puikus, bet kartu ir nerealus lūkestis, nes jei žmogus nenori motyvuotis pats, niekas nepasikeis. Ką įmonė ar jos vadovai iš tiesų gali padaryti šiame kontekste – tai kalbėtis, stengtis pažinti darbuotojo asmeninę motyvaciją, ją atliepti,  bet galutinis sprendimas visada yra paties žmogaus pasirinkimas“, – komentuoja G. Plukienė.

Ji sako, kad siekiant savyje atrasti motyvacijos ir jėgų, būtina ne tik ieškoti įkvėpimo šaltinių, bet ir suprasti, kaip ir kodėl tos jėgos ir motyvacija išgaruoja. „Labai svarbus įgūdis yra ne tik būti ryšyje, bet ir jį sąmoningai pabaigti, iš jo išeiti, taip pat atsiriboti nuo neigiamo informacinio lauko, kuriame praleidžiama daug laiko. Atsiskyrimas gali tapti nemenku iššūkiu empatiškiems žmonėms ir nėra toks paprastas procesas, nes jį gali lydėti neigiami jausmai. Kai esame susiję su kitais žmonėmis, daug dalykų darome dėl jų gerovės, ir, atsisakydami savęs, nustojame tenkinti savo poreikius. Taip ilgainiui išeikvojame savo resursus, nustojame džiaugtis savo gyvenimu, taip pat ir darbu. Tokios situacijos gali baigtis ir perdegimu“, – komentuoja konsultantė G. Plukienė, kuri praktikomis ir patarimais, kaip, liekant ryšyje su kitais, be kaltės ir baimės grįžti prie savo asmeninių poreikių, pasidalins jau gegužę vyksiančioje konferencijoje – parodoje.

Kuo mažiau „vyniojimo į vatą“

Šiuolaikinėms organizacijoms PVPA direktorė A. Bytautienė pirmiausia rekomenduoja nuoširdžiai atsigręžti į žmones – leisti jiems būti savimi. Pastarajai minčiai antrina ir G. Plukienė, sakydama, kad tikrai komandos dvasiai ir efektyvumui reikia tikrų dalykų. Pirmiausia – prasmės, kuri iš tiesų motyvuotų veikti, taip pat – atvirumo, pasitikėjimo, autentiškumo – štai kas turi būti kiekvienos organizacijos ir jos vadovų bei visų darbuotojų raktiniai žodžiai.

 

„Kuo mažiau visokių „vyniojimų į vatą“, manipuliacijų ir dirbtinumo, tuo geriau. Žmonių sąmoningumas auga, keičiasi darbuotojų lūkesčiai, auga ir vartotojų spaudimas prekių ženklams ne kurti įvaizdį, bet būti iš tiesų sąžiningais ir vertingais aplinkiniams“, – sako G. Plukienė.

Ji taip pat papildo, kad šiandienos organizacijoje stengiamasi pasiūlyti kuo daugiau naudų darbuotojams, ypač aršioje kovoje dėl talentų, tačiau neretai užmirštamas dar vienas, atrodytų, elementarus dalykas – dialogo būtinybė, žmogiškas vadovo ir darbuotojo ryšys.

„Pastebiu, kad šį ryšį nepelnytai nuvertiname, vis ieškodami labai sudėtingų ir ypatingų sistemų ar metodų. Štai visai neseniai moderavau vienos įmonės darbuotojų fokus grupes. Tyrimo tikslas buvo suprasti, kokie veiksniai bei konkrečios patirtys darbuotojus motyvuoja ir demotyvuoja, ką įmonė galėtų pasiūlyti. Žinote, mane ir pačią nustebino atsakymai. Aišku, atlygis visada svarbu, bet paaiškėjo, kad darbuotojai labiausiai ilgisi nuoširdaus žmogiško pokalbio ir dėkingumo, kai padarai „ekstra mylią“ savo darbe“, – dalinasi pašnekovė.

 

PVPA direktorė A. Bytautienė papildo, kad dabar žmonėms kaip niekada reikšmingas supratimas, kad juos mato, palaiko, supranta, jie nori nebijoti kalbėti apie savo emocinę būseną ir organizacijos turi tai įvertinti bei suprasti.

Šiomis ir kitomis temomis, rinkos naujovėmis bei aktualijomis Lietuvos ir užsienio profesionalai dalinsis jau gegužę vyksiančioje „Motivated at Work“ vienos dienos konferencijoje – parodoje, skirtoje personalo specialistams, įvairių grandžių vadovams ir visiems tobulėti trokštantiems darbuotojams. Ypatingas dėmesys bus skirtas diskusijoms, kokia darbuotojų motyvacija šiandien, kas mus visus veda į priekį, kokius iššūkius ir galimybes motyvacijai kuria itin sparčiai kintanti aplinka. Paroda kvies susipažinti su produktais bei paslaugomis motyvuojančiai aplinkai ir patogiai darbo vietai kurti, pritraukti ir išlaikyti darbuotojus. Konferenciją organizuoja PVPA kartu su Lietuvos parodų ir kongresų centru LITEXPO.

Įvertink šį straipsnį
Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!
3 skaitytojai (-ų) įvertino
Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

 
Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
0 Komentarai
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
Rekomenduojamas VIDEO
Back to top button