Nedidelis Diunkerko miestelis Prancūzijos pajūryje Antrojo pasaulinio karo metu virto didžiulės karinės kampanijos centru. Diunkerko operacija dėl daugelio priežasčių istorikų vadinama „stebuklu prie Diunkerko”.

Būtent dėl geografinės padėties Diunkerkas dažnai atsidurdavo kruvinų konfliktų centre. Sienos šalia trijų didžiulių Europos jėgų, Belgijos pasienis ir Doverio sąsiauris, kur atstumas jūra tarp Anglijos ir Prancūzijos krantų – vos 34 kilometrai.

Nuo 1940-ųjų gegužės 26 iki birželio 4 dienos Diunkerke vyko didžiausia karinė operacija, išgelbėjusi 338 226 britų ekspedicijos pajėgų (BEF) ir sąjungininkų karių, kurie buvo evakuoti iš Prancūzijos į Angliją.

1940 gegužės 10-ąją, Trečiajam reichui žaibiškos operacijos metu užėmus Nyderlandus, Liuksemburgą ir Belgiją buvo tik laiko klausimas kiek Sąjungininkai atsilaikys Prancūzijoje iki bus sutriuškinti. Atėjo laikas, kai reikėjo netipinio sprendimo.

Delsti laiko nebuvo, mat Vokiečiams užimant vis daugiau teritorijų susisiekimas ir komunikacijos tarp Sąjungininkų vis blogėjo, galimybės trauktis beveik neliko, todėl Britų generolai pradėjo svarstyti galimybę evakuoti visus karius jūros keliu, per Doverio sąsiaurį. Buvo vos kelios dienos kai Vinstonas Čerčilis suformavo naują vyriausybę ir pradėjo dėlioti evakuacijos strategiją. Kitu atveju Didžiajai Britanijai grėsė prarasti beveik ketvirtį milijono karių ir pasirašyti taikos sutartį su Trečiuoju reichu.

Operacija „Dinamo“, kitaip vadinama Diunkerko stebuklu

1940 m. gegužės 10 d. nacistinės Vokietijos pajėgoms pralaužus Maginot linijos gynybą, Prancūzija jau merdėjo, Olandija buvo kapituliavusi, o Belgija laikėsi beviltiškoje padėtyje.

Jungtinės Karalystės pajėgos, turėjusios padėti sąjungininkams, buvo užspaustos Diunkerko uoste. Buvo tikėtasi iš Diunkerko išgelbėti daugiausiai 45000 vyrų, tačiau operacija pranoko visus lūkesčius. Per devynias „Dinamo“ operacijos dienas iš Šiaurės Prancūzijos pajūrio uosto šimtais jūrinių, karinių ir civilinių laivų, keliais reisais per dieną, buvo evakuojama šimtais tūkstančių karių.

Devynias dienas atsilaikyti pavyko tik puikiai suplanavus oro pajėgų, povandeninių laivų ir antžeminę gynybą. Lakūnai stengėsi sudaryti oro skydą aplink Diunkerką ir  vokiečių lėktuvai neprasiverždavo iki uosto.

Nepaisant dešimčių laivų, atsidūrusių jūros dugne, nukautų povandeninių laivų, bei žuvusių per apšaudymus, „Dinamo“ operacija buvo itin reikšminga Antrojo pasaulinio karo dalis.

Diunkerko reikšmė karui ir britų istorinei kultūrai

Diunkerko evakuacija buvo laikoma sėkminga, nors žemyne likusi Prancūzijos kariuomenė buvo užimta vokiečių. Taip pat, evakuojantis, Diunkerko pajūryje liko daugybė amunicijos, ginklų, tankų, motociklų, tad britų kariuomenė liko stipriai nukentėjusia amunicija.

Nepaisant to, „Dinamo“ operacija laikoma stebuklu, mat vokiečiams iš panosės pabėgo daugiau nei 300000 karių armija. Tai buvo pirma iš didžiųjų karinių klaidų ir viena iš lemtingų, kurios prisidėjo prie Antrojo pasaulinio karo baigties ir Trečiojo reicho pralaimėjimo.

Diunkerko stebuklas tapo atskaitos tašku tiek visam karui, o taip pat tapo britų dvasios simboliu. Diunkerko uoste zujo ne tik britų kariniai laivai, bet ir mažasis laivynas, kurio indėlis buvo itin didžiulis – paprasti Anglijos gyventojai jautėsi prisidėję prie karinės operacijos ir Sąjungininkų pergalės. Tai ne tik stipriai pakėlė ūpą gyvenantiems karo baisumuose, tačiau tapo istorija apie asmeninį kiekvieno heroizmą ir indėlį į stebuklą.

Diunkerko laivas Atlanto eskadrilėje

Dar viena Antrojo pasaulinio karo istorija susijusi su Diunkerko vardu. Taip buvo pavadintas pirmasis Prancūzijos karinis laivas, pastatytas iškart po Pirmojo pasaulinio karo ir 1932 nuleistas į jūrą Breste.

Karinis laivas buvo netradicinio dizaino ir labai modernių inžinerinių konstrukcijų, kurios buvo panaudotos pirmą kartą pasaulyje. Pagrindiniai karinio laivo ginklai buvo sumontuoti dviejuose keturkampiuose bokšteliuose, o juose įrengta dvigubos paskirties antrinė artilerija, galinti nukreipti pabūklus ir į antžeminius, ir į oro taikinius.

Tokia išskirtinė laivo konstrukcija buvo pasirinkta siekiant išlaikyti reikiamą laivo dydį ruošiantis kovai su Vokietijos kariniu laivynu, tuo pačiu nepažeidžiant Vašingtono karinio laivyno limitų, nustatytų 1922 metais.

Diunkerkas tapo Atlanto eskadrilės dalimi, o prasidėjus Antrajam pasauliniam karui prisijungė prie Prancūzijos karinės jūrų eskadrilės, vykdant karo laivyno mobilizaciją. Moderniausi ir galingiausi Prancūzijos laivai ruošėsi atlaikyti potencialius Vokiečių puolimus.

Kartu su britų laivynu 1939 m. lapkritį, Diunkerkas dalyvavo nesėkmingoje vokiečių karo laivų „Scharnhorst“ ir „Gneisenau“ medžioklėje. Kiek vėliau perplaukė Atlantą, dalį Prancūzijos aukso rezervo gabendamas saugoti į Kanadą. Nuo 1940 m. Alžyro uoste ruošėsi atremti Italijos laivyną.

Po Prancūzijos kapituliacijos laivas atsisakė prisijungti prie Didžiosios Britanijos laivyno ir britų pajėgos laivą apšaudė. Gavęs keturis tiesioginius smūgius buvo stipriai apgadintas, kur jo šlovės dienos ir baigėsi.

Jeigu domitės laivais ir istoriniais karo mūšiais su Diunkerko laivu galite susipažinti  strateginiame kariniame-jūriniame žaidime „World of Warships”, kur su savo komanda galėsite ne tik išbandyti savo strategijas mūšiuose, įgyvendinti įvairiausias misijas, bet ir susipažinti su istoriniais karo laivais.

Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Wargaming

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

8 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Rekomenduojami VIDEO

Susiję straipsniai

Reklama

Ar karinių pratybų metu Vilniuje turi būti skelbiama komendanto valanda?

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist