Viešojoje erdvėje netyla aistros dėl viešojo transporto bilietų. Nuo liepos 1 dienos nebeliks populiariausio Vilniuje 30 minučių trukmės bilieto. Gyventojai, kurie dažniausiai naudojasi būtent šios rūšies bilietu, paskaičiavo, kiek trunka populiariausių maršrutų kelionės nuo A iki Z stotelės.
Piko metu visi autobusai nuo pirmos iki paskutinės stotelės nuvažiuoja per mažiau nei 60 minučių. Vertinant tai, kad vilniečiai dažniausiai nevažiuoja viso maršruto, galima paskaičiuoti, kad dažniausiai jų kelionė visgi trunka apie pusvalandį. Nusprendėme paklausti savivaldybės, kuri teigia, kad gyventojai važiuoja daugiau nei 30 min, kaip buvo vykdomas tyrimas, kuris parodė būtent tokius skaičius.
„Priimant sprendimą palikti vienos rūšies trumpalaikį bilietą su 60 minučių trukme įvertinti ir pernai metais atlikto tyrimo duomenys, rodantys kad du trečdaliai keleivių viešuoju transportu važiuoja ilgiau nei 30 minučių. Tyrimas, kuriame dalyvavo 2,8 tūkst. vilniečių, atliktas kiekvienoje seniūnijoje apklausiant ne mažiau kaip 50 respondentų ir išlaikant reprezentatyvų pasiskirstymą pagal gyventojų skaičių, lytį ir amžių. Apklausos metodas buvo mišrus – respondentai atsakinėjo į iš anksto parengtus klausimynus internetu, telefonu arba tiesioginio interviu metu. Respondentai buvo apklausiami pavasario ir rudens laikotarpiais darbo dienomis, nagrinėjant, kiek tuo metu trunka jų kelionės viešuoju transportu”, – sako Gabrielius Grubinskas, Vilniaus miesto savivaldybės Ryšių su žiniasklaida specialistas.
Savivaldybės atlikto tyrimo duomenys rodo, kad 56,86 proc. viešojo transporto keleivių kelionės trunka 30–60 minučių, 9,75 proc. – daugiau nei 60 minučių. Kartu šios dalys sudaro 66,61 proc. Likusieji viešuoju transportu keliauja iki 30 minučių.
Vilniečiai jau kelias dienas išnaudoja visus būdus pranešti savivaldybei, kad jie nori 30 min trukmės bilietų, nes būtent juos perka ir naudoja dažniausiai. Štai viena vilnietė paskaičiavo, kad visų greitųjų autobusų kelionės nuo pirmos iki paskutinės stotelės trunka trumpiau negu valanda.
1G piko metu kelionės trukmė – 45 min, 2G kelionės trukmė – 57min, 3G kelionės trukmė – 52min, 4G – 53min, 5G – 39min, o 6G – piko metu nuo pirmos iki paskutinės stotelės kelionė trunka 30min.
Nors ir pati savivaldybė žino, kad vilniečiai pirko daugiausia 30 min trukmės bilietų, tačiau tai nuomonės nekeičia. Šiuo metu valdžios tikslas – skatinti žmones pirkti ilgalaikės trukmės bilietus.
„Naujoji viešojo transporto bilietų kainodara sudaryta principu, skatinančiu dažniau keliaujančius keleivius rinktis ilgalaikius bilietus. Tuo tarpu vienkartiniai (60 minučių trukmės) bilietai orientuoti į rečiau keliaujančius vilniečius ir miesto svečius pagal jų poreikius. Pagal nuo liepos įsigaliosiančią kainodarą, 30 dienų bilietas Vilniuje kainuos tiek, kiek kainuotų kasdien nusipirkti po vieną 60 minučių bilietą. Taigi, pavyzdžiui, kasdien važiuojantiems į ir iš darbo viešuoju transportu, labiau apsimokės pirkti ilgalaikį bilietą. Jei keliavimo įpročiai panašūs visus metus, dar labiau apsimokės pirkti metinį bilietą, kurio kaina atitiks maždaug 10,6 mėnesinių bilietų kainos”, – komentuoja savivaldybės specialistas.
Visgi vilniečiai su šia politika nesutinka ir jaučiasi apgauti. Viešojoje erdvėje nestinga ir palyginimų su kitomis šalimis, gyventojų skaičiavimu, kiek trunka jų kelionės viešuoju transportu. Taip pat gyventojai kritikuoja šį sprendimą dėl to, nes anksčiau buvo siūloma, kad 30 min bilietas kainuos 1,25 EUR. Taryba nusprendė jį panaikinti, o 60 min. bilieto kaina irgi bus 1,25 EUR. Taigi pigesnės alternatyvos žmonėms tiesiog neliko. Su tuo savivaldybė nesutinka.
„Pirminiame projekte, kuris Vilniaus miesto savivaldybės tarybai buvo pateiktas sausį, 30 minučių trukmės viešojo transporto bilietų kainas siūlyta kelti nuo dabartinės 0,65 Eur kainos iki 1,25 Eur, o 60 minučių trukmės bilietų – nuo 0,90 Eur iki 1,75 Eur. Po aktyvių diskusijų, Taryboje priimtas kompromisinis sprendimas: už 1,25 Eur kainą keleiviai galės keliauti dvigubai ilgiau – 60 minučių. Nuo šiol tai bazinė, vieninga kaina, kurią keleivis mokės už vieną kelionę sostinės viešuoju transportu”, – rašoma savivaldybės atsakyme.
Toks kompromisas vilniečių netenkina ir demotyvuoja naudotis viešuoju transportu. Panašios situacijos Vilniuje dar nebuvo, kuomet gyventojai masiškai reiškia savo nepasitenkinimą artėjančiais pokyčiai. Jų net nedžiugina savivaldybės projektas, kurio metu yra atnaujinimas viešojo transporto parkas. Piktybiškai gyventojai sako, kad net naujutėliais autobusais nevažiuos, nes jiems neapsimokės pirkti valandos trukmės bilieto, jeigu jie norės pavažiuoti vos kelias stoteles.
