Lapkričio 17 d. į portalą kreipėsi Lietuvos profesinės sąjungos „Solidariumas” atstovai, norėdami atkreipti dėmesį į pažeidimą. Atsiųstame pranešime spaudai jie teigė, kad vykdant viešojo transporto patikrinimus, policija aptiko, kad dalis Ganos vairuotojų neturėjo galiojančių vairuotojų pažymėjimų. Kaip paaiškėjo, šis pranešimas tiesios iki galo nepasakė, ką patvirtino pats „Transrevis” ir SĮ „Susisiekimo paslaugos” (toliau: JUDU).
„2024 m. lapkričio 14 d. policija Vilniuje pradėjo tikrinti viešojo transporto UAB „Transrevis“ vairuotojus ir aptiko, kad dalis iš Ganos atvykusių vairuotojų vežiojo keleivius, neturėdami reikiamų vairuotojo pažymėjimų. Policija nutraukė jų darbą ir pradėjo tyrimą dėl nustatytų pažeidimų”, – rašė Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“.
JUDU pateikia kitokią informaciją. Anot įmonės, policija tiesiog patikrino vairuotojų pažymėjimus, tačiau po patikrinimo jie galiojo ir toliau galėjo tęsti darbą. Panašią informaciją pateikė ir „Transrevis” atstovai.
„Lapkričio 15 dieną Vilniuje policija tikrino viešojo transporto vairuotojus ir jų dokumentus. Policijai patikrinus dokumentus, vairuotojai tęsė darbą. Vienas vairuotojas patikros metu su savimi neturėjo dokumento, nors dokumentas yra išduotas ir galiojantis. Daugiau pažeidimų neužfiksuota”, – sako JUDU atstovai.
„Patikrinimai vyko lapkričio 15 d., o policijai patikrinus dokumentus, vairuotojai tęsė darbą. Vienas vairuotojas patikros metu su savimi neturėjo dokumento, nors dokumentas yra išduotas ir galiojantis. Patikrinimas vyko vairuotojams grįžtant į bazę (be keleivių) po pamainos, todėl keleiviai nepatyrė nepatogumų. Daugiau pažeidimų neužfiksuota ir joks tyrimas dėl pažeidimų nėra pradėtas. Vairuotojai iš policijos pareigūnų sulaukė pagyrimo dėl profesionalumo ir puikios anglų kalbos”, – paneigime rašė „Transrevis”.
Taip pat profsąjungos atsiųstame pranešime spaudai pasirodė užsieniečius diskriminuojanti informacija. Anot profesinės sąjungos, vairuotojai iš Ganos padaro daugiau kelių eismo taisyklių pažeidimų. Taip pat, nenori parodyti savo pažymėjimų kitiems darbuotojams, nes, anot profsąjungos, jei gali būti netikri. Be to, pranešime spaudai dar ne kartą pasirodė teiginys, esą vairuotojai prastai moka anglų kalbą ir nemoka lietuvių kalbos. Tiesa, apie anglų kalbos sugebėjimus pareigūnai anksčiau yra pasakę, kad juos nustebino vairuotojų iš Ganos anglų kalbos sugebėjimai. Pateiktą diskriminuojančią informaciją neigia pati bendrovė.
„Šie kaltinimai yra nepagrįsti, neatitinka tikrovės bei nepagrįstai diskriminuoja vairuotojus dėl jų kilmės šalies. Pažeidimų skaičius tarp užsienio piliečių-vairuotojų nėra didesnis nei vietinių. Priešingai, daugelis ne vietinių vairuotojų dažnai vairuoja atidžiau ir dėl to pažeidimų padaro mažiau. SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nėra pateikusi UAB „Transrevis“ priekaištų dėl užsieniečių darbo kokybės”, – rašo „Transrevis”.
JUDU patvirtina bendrovės pateiktą informaciją.
„JUDU vertina vežėjų teikiamų paslaugų kokybę, fiksuoja pažeidimus. JUDU pažeidimų nefiksuoja pagal vairuotojų rasę ar tautybę, nes tai būtų diskriminacinė praktika”, – tikina įmonės atstovai.
Ginčas kilo ir dėl algų bei kolektyvinės sutarties. Anot profsąjungos, „Transrevis” atsisakė didinti darbuotojų atlyginimus, nes jie „yra tinkami afrikiečiams”. Kaip rašo „Transrevis”: „UAB „Transrevis“ profesinės sąjungos pirmininkė Janina Mankienė neigia, kad UAB „Transrevis“ direktorė jai pateikė tokį atsakymą. UAB „Transrevis“ pažymi, kad vairuotojų atlyginimai yra peržiūrimi kiekvienais metais”.
Dėl kolektyvinės sutarties bendrovė irgi pateikė savo atsakymą. Anot jų, bendrovė ir profsąjungos atstovai susitinka beveik kiekvienais metais, tačiau paskutinį kartą (2023 m.) šalims nepavyko susitarti dėl visiems priimtinų sąlygų.
Tikimės papildyti Lietuvos policijos komentaru.
