Vilniaus miesto meras pastaruoju metu sulaukė nemažai kritikos dėl viešojo transporto bilietų branginimo. Tačiau šią savaitę jis pranešė apie ambicingą milijardinį viešojo transporto atnaujinimo projektą, akcentuodamas dažnesnius maršrutus ir didesnį komfortą keleiviams. Nors tokia iniciatyva iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip teigiamas pokytis, tačiau Seimo narys Tomas Tomilinas kelia svarbius klausimus apie šio projekto įgyvendinimą ir tikrąją naudą miestui.
Anot Tomilino, būtina įvertinti, ar jau dabar Vilniuje privačių vežėjų aptarnaujami maršrutai demonstruoja realią pažangą.
„Ar ten komfortiškesni autobusai, ar didesni vairuotojų atlyginimai, ar mažesni kaštai miestui?“ – klausia politikas.
Jis pabrėžia, kad iki šiol nebuvo pateikta aiškių duomenų, kurie parodytų, ar privatizavimas iš tiesų gerina viešojo transporto kokybę.
Tarptautinė patirtis ir galimos grėsmės
T. Tomilinas siūlo pažvelgti į kitų miestų patirtį, kur buvo privatizuotas viešasis transportas. Jis dalijasi Didžiosios Britanijos pavyzdžiu, kur, anot „The Guardian“, privačių vežėjų dominavimas ne visada atnešė laukiamų rezultatų. Tokiose šalyse, kaip Jungtinė Karalystė, viešojo transporto skaidymas į atskirus privačius operatorius kai kuriais atvejais sukėlė paslaugų kokybės problemų ir kainų augimą keleiviams.
Ar bilietų kainų didinimas susijęs su privačių vežėjų interesais?
Kita aktuali tema – bilietų kainų kėlimas.
„Ar tas bilietų branginimas, spjaunant į vilniečių nuomonę, buvo daromas tam, kad patenkinti būsimų privačių vežėjų užgaidas?“ – retoriškai klausia Tomilinas.
Jis kelia prielaidą, kad miestiečiams tenkanti didesnė finansinė našta gali būti susijusi su būsimo viešojo transporto sektoriaus pertvarkymo strategija.
Dar viena diskusijų tema – troleibusų ateitis.
Pasak Tomilino, milijardiniame pirkime „nėra nė euro troleibusams“, o tai kelia klausimų apie miesto planus plėsti aplinkai draugišką transportą.
„Žinau atsakymą – troleibusų nepadarysi privačiais“, – ironiškai priduria jis, atkreipdamas dėmesį į tai, kad Vilniaus troleibusų sistema ilgą laiką buvo svarbi sostinės viešojo transporto dalis.
Ar reforma atneš realią naudą miestui?
Vilniaus viešojo transporto reformos idėja kelia daug klausimų, į kuriuos dar reikia aiškių atsakymų. Miesto valdžia akcentuoja investicijas į modernesnį transportą ir geresnes paslaugas keleiviams, tačiau kol kas nėra aišku, kaip šios permainos paveiks vilniečių kasdienybę – tiek finansiškai, tiek paslaugų kokybės prasme.
Ši tema neabejotinai išliks viena aktualiausių artimiausiais mėnesiais, o miestiečiai laukia daugiau aiškumo ir atviro dialogo su miesto valdžia dėl viešojo transporto ateities.