Vilniaus miesto savivaldybės tarybos neseniai priimtas sprendimas nuo liepos 1 d. ne tik pabranginti važiavimą viešuoju transportu, bet ir panaikinti trumpalaikį 30 minučių bilietą jau sulaukė audringos gyventojų reakcijos. Vilniaus Tarybos „Laisvės ir teisingumo” frakcija artimiausiame Tarybos posėdyje sieks grąžinti 30 min. bilietą vilniečiams.
Sostinės gyventojai jau surengė ne vieną protestą, piktindamiesi valdžios sprendimu branginti bilietus. Opozicijos teigimu, šis sprendimas iš tiesų taps smūgiu gyventojų piniginėms ir dar labiau atbaidys nuo viešojo transporto, mat daugelio vilniečių kelionės autobusais ir troleibusais brangs beveik dvigubai.
„O atsisakyti 30 minučių bilieto, kai devynios iš dešimties kelionių juo daromos, – tai ne kompromisas, o absurdo viršūnė. Paprastiems vilniečiams kelionės kaina padvigubinama, tarsi miesto valdžia sakytų: mokėkite dvigubai arba nevažiuokite išvis. Tai socialinis akibrokštas!” – teigia Vilniaus miesto tarybos narys ir opozicijos lyderis Vydūnas Sadauskas, griežtai kritikuodamas tokį sprendimą.
Naujoji bilietų kainodara reiškia akivaizdų kainų šuolį tiems, kurie iki šiol rinkdavosi trumpalaikį pusvalandžio bilietą. Pavyzdžiui, už kelionę, kuri anksčiau kainavo 0,65 euro, teks mokėti 1,25 euro. Beveik 92% pabrangimas skaudžiai atsilieps vilniečių išlaidoms, ypač tiems, kurie reguliariai viešuoju transportu naudojasi kasdien. Nors savivaldybė teigia, esą dalis bilietų kainų didės mažiau nei planuota iš pradžių, pigiausios – 30 min. bilieto – panaikinimas reiškia, kad daugiausiai naudojamas bilietas tiesiog dingsta. Daugeliui keleivių nebereikės rinktis tarp 30 ir 60 minučių – jie priversti mokėti už valandą net ir tada, kai kelionė trunka vos 10–20 minučių.
Sprendimą naikinti pigiausią viešojo transporto bilietą opozicija vadina socialiai nejautriu ir neteisingu. Tokio sprendimo pasekmes ypač pajaus studentai, senjorai, mažesnes pajamas gaunantys vilniečiai. „Kodėl savivaldybė nusitaikė būtent į juos, siekdama padidinti biudžetą?” – klausia opozicijos atstovai. Kai kuriems gyventojams net kelių dešimčių eurų padidėjusios mėnesio išlaidos sudaro esminį skirtumą, todėl bilietų kainų augimas grasina dar labiau didinti socialinę atskirtį.
Dar daugiau – opozicija atkreipia dėmesį į tai, kad tokie sprendimai prieštarauja miesto transporto politikos tikslams. Skatinant žmones rinktis viešąjį transportą, siekiama mažinti spūstis ir oro taršą, tačiau branginant bilietus ir verčiant pirkti paslaugas, kurių žmonėms nereikia, pasiekiamas priešingas efektas. Dalis vilniečių bus priversti grįžti prie automobilių, o tai reikš ne tik didesnius kamščius gatvėse, bet ir didesnę aplinkos taršą.
Atsižvelgdama į susidariusią situaciją, Vilniaus miesto savivaldybės „Laisvės ir teisingumo” frakcija oficialiai registravo sprendimo projektą Tarybai dėl 30 minučių kelionės bilieto grąžinimo. Šiuo tarybos sprendimu siekiama įtraukti šį viešojo transporto bilietų kainų klausimą į artimiausio Tarybos posėdžio darbotvarkę. Frakcijos seniūnas ir opozicijos lyderis Vydūnas Sadauskas pabrėžia, kad šis klausimas nėra tik finansinis – tai socialinio teisingumo principų išsaugojimas.
„Miesto valdžia neturėtų pamiršti, kad jų priimami sprendimai veikia ne abstrakčius skaičius, o realius žmones, kurių kasdienybė priklauso nuo viešojo transporto. Reikalaujame nedelsiant grąžinti 30 min. bilietą ir užtikrinti, kad miesto viešasis transportas išliktų ne tik patogus, bet ir prieinamas visiems vilniečiams.” – sako Vydūnas Sadauskas.