Vilniuje planuojant branginti važiavimą viešuoju transportu, o aktyvistams dėl to rengiant protestą, „Delfi“ domėjosi, kas nutiktų, jeigu žmonės „į priekį“ apsirūpintų pigesniais bilietais ir taip siektų išvengti pabrangimo. Į kai kurias kalendoriaus datas vertėtų atkreipti dėmesį, nenorint vėliau keisti bilietų ar papildomai primokėti.
Dabartinius bilietus prasminga aktyvinti iki spalio pradžios
Savivaldybės įmonė aiškina, kad, Vilniaus miesto tarybai patvirtinus, bilietų kainų pakeitimai įsigaliotų nuo šių metų liepos 1 dienos. O iki rugsėjo 30 dienos keleiviai dar galės naudotis iš anksto įsigytais senojo nominalo bilietais, aktyvindami juos kelionės metu.
„Nuo 2025 metų spalio 1 dienos senojo nominalo bilietų naudoti nebus galima. Nepanaudotus (neaktyvuotus) bilietus keleiviai galės grąžinti SĮ „Susisiekimo paslaugos“ klientų aptarnavimo centruose arba iškeisti į naujojo nominalo bilietus, primokėdami kainos skirtumą. Tai bus galima padaryti iki 2025 metų gruodžio 31 dienos“, – „Delfi“ komentuoja JUDU („Susisiekimo paslaugų“) vadovė Loreta Levulytė-Staškevičienė.
„Nebus galima naudoti“ reiškia, kad po spalio 1 dienos nebus leidžiama aktyvinti dabartinės kainos senų bilietų. Tačiau tai padarius iki rugsėjo 30 dienos, jais dar bus galima naudotis toliau (iki jų termino pabaigos). Kitu atveju jie turės būti grąžinti „Susisiekimo paslaugų“ klientų aptarnavimo centruose arba iškeisti į naujo nominalo bilietus už juos primokant.
Vėliau – nuo 2026 metų sausio 1 dienos – seno nominalo bilietai nebus net priimami tokiems keitimams ar kompensavimui.
Orientuojasi į ilgalaikius bilietus
L. Levulytė-Staškevičienė teigia, kad gyventojai galėtų sumažinti savo išlaidas pirkdami ilgalaikius bilietus.
„Siekiant keisti miestiečių įpročius, siūloma nauja bilietų kainodara, kuri būtų paremta ilgalaikių bilietų įsigijimo skatinimu. Didesnis kainos augimas planuojamas vienkartiniams bilietams, o ilgalaikių bilietų kaina didėtų mažiau nei infliacijos lygis nuo 2014 metų (per dešimtmetį).
Priėmus siūlomą kainodarą, pasirinkus ilgalaikius bilietus keleiviai mokėtų mažiau nei rinkdamiesi vienkartinius bilietus savo kelionėms. Kiek tiksliai sumažėtų išlaidos, šiuo metu dar negalima atsakyti – Taryba nustatys tikslią kainodarą“, – sako JUDU vadovė.
Į klausimą, ar bus pasiūlyta daugiau ilgesnės trukmės bilietų (greta dabartinių 1 mėn., 3 mėn., 12 mėn.), ji sakė, kad tai nenumatoma.
„Atsižvelgiant į keleivių poreikius, siūlomos naujos bilietų rūšys: šeimos, grupiniai, didelių grupių bilietai ir įvesti bilietą dviem kelionėms (pirmyn-atgal). Šie bilietai palengvintų keliavimą viešuoju transportu šeimoms su vaikais, grupėms ar planuojantiems keliones į renginius.
Naujos trukmės viešojo transporto bilietų neplanuojama pasiūlyti. Populiariausi išlieka ilgalaikiai 30 dienų ir 365 dienų bilietai, kurie buvo vienas dažniausių 2024 metais sostinėje keliaujančių pasirinkimas. Ilgalaikių 30 dienų bilietų pardavimai sudarė 32 proc. parduotų bilietų pajamų, o metiniai 365 dienų – 21 proc.
Motyvuoja tuo, kad auga sąnaudos
JUDU pirmadienį paskelbė, kad praėjus 12 metų siūloma peržiūrėti sostinės viešojo transporto kainas. Esą per pastarąjį dešimtmetį sostinės viešasis transportas atnaujintas, buvo įdiegta nauja elektroninio bilieto sistema ir bekontakčio atsiskaitymo galimybė, o nuo 2013 metų darbuotojų algos padidėjo apie 1,4 karto.
„Nepaisant šių investicijų ir pokyčių, sostinės viešojo transporto bilietų kainos liko nepakitusios“, – teigiama pranešime.
Todėl savivaldybės įmonė inicijavo siūlymą keisti Vilniaus miesto viešojo transporto bilietų kainas, kurį pateikė svarstyti Vilniaus miesto savivaldybės tarybai.
Preliminariais skaičiavimais, dėl kainos pokyčio bus papildomai surinkta apie 20 mln. eurų – lėšas planuojama skirti viešojo transporto kokybei gerinti.
Kiek augtų bilietų kainos?
Pagal siūlomą naują sostinės viešojo transporto kainodarą, 30 minučių trukmės bilietas kainuotų 1,25 euro, 60 minučių – 1,75 euro, 1 dienos – 7,5 euro, 3 dienų – 13,5 eurų, 1 mėnesio – 45 eurus, 3 mėnesių – 125 eurus, 12 mėnesių – 480 eurų (žr. lentelę aukščiau).
Kaip ir iki šiol būtų taikomos nuolaidos ir kompensacijos vaikams iki 7 metų, pradinukams, senjorams, karo pabėgėliams, neįgaliesiems, moksleiviams ir studentams. Siūloma suvienodinti Vilniaus miesto savivaldybės taikomą specialią metinio bilieto kainą, taikomą pradinių klasių mokiniams ir senjorams, kuriems daugiau kaip 80 metų, iki 10 eurų.
Šiuo metu vienkartinis kelionės bilietas Vilniuje kainuoja nuo 0,65 iki 0,90 euro, o 30 dienų bilietas – 29 eurus.
„Palyginimui, kitų Lietuvos miestų – Kauno, Klaipėdos, Šiaulių – vienkartinių bilietų kainos svyruoja nuo 0,70 iki 1,30 euro, mėnesiniai bilietai kainuoja nuo 28 iki 104 eurų. Tuo metu kituose Europos miestuose vienkartiniai bilietai yra gerokai brangesni: Rygoje bilieto kaina yra 1,50 euro, Helsinkyje – nuo 2,95 iki 4,50 euro, o mėnesiniai bilietai šiuose Europos miestuose kainuoja atitinkamai 30 ir 110 eurų“, – argumentuoja JUDU.
Protesto iniciatoriai: socialiai neteisinga
Klimato judėjimas ,,Fridays for Future“ ir Gegužės 1-osios profesinė sąjunga sausio 29 dieną, 12 valandą, Europos aikštėje prie Vilniaus miesto savivaldybės organizuoja protestą prieš planus kelti viešojo transporto bilietų kainas.
„Miesto valdžia teigia, kad surinktos lėšos bus skirtos autobusų ir troleibusų kokybei gerinti, tačiau tokie kainų pokyčiai gali paskatinti daugiau žmonių rinktis asmeninį transportą, o tai prieštarauja tvarumo tikslams“, – teigiama antradienį išplatintame pranešime.
Protestas vyks tuo pat metu, kaip ir Vilniaus miesto tarybos posėdis.
„Esame įsitikinę, kad tvarus transportas turi būti prieinamas visiems. Viešojo transporto kainų didinimas ne tik socialiai neteisingas, bet ir prieštarauja Vilniaus kaip Europos žaliosios sostinės tikslams. Mes raginame miesto valdžios atstovus ieškoti alternatyvių sprendimų, kurie neapsunkintų gyventojų finansinės padėties“, – sako protesto organizatoriai.
Autorius: „Delfi“ verslo naujienų žurnalistas Vytautas Budzinauskas
Nesuprantu. Esu iš Panevėžio, bet jau kelis metus gyvenu ir dirbu čia Vilniuj. Važiuoju į darbą su viešuoju transportu kiekvieną darbo dieną. Savo važiuojamu maršrutu nei karto nemačiau autobuso „padabinto” reklamomis iš išorės. Panevėžyje vos ne visi autobusai apklijuoti įvairiausio pobūdžio reklamomis. Tai, nėra galimybės lupti iš piliečių lėšas tokiu būdu? Iš kitų įmonių, o ne iš varguolių? Dirbu, bet ant juodo minimumo, žinau, jog gausiu auksinį pasakymą – netinka alga, susirask kitą darbą. Ačiū, bandžiau ne kartą. Dabar suku galvą, kad vertėtų ant senatvės teises išsilaikyti…
manau reiktu nemokama viesa transporta padaryt, o cia atvirkstinis efektas ir sveikatai moniu del utersto oro ir triuksmo bus nekas. man nakti ir 3-7 val ryto trugdo automobiliai miegot, o nuo ju duju visos orlaides juodos.
Suprantu, kad reikia pakelti, bet tik ne dvigubai.
Kokio dydžio bus baudos už važiavimą be bilieto?
bus trigubai o šito nesupranta niekas kas neturi pinigu tai jiems neberupi
Nu ir palyginote. Rygoje nurodėte dienos blieto kainą.
Pigu važiuoti Vilniuje.
O tai kodėl apie Taliną nerašot kad ten valandos bilietas 2 eurai kainuoja turistams o Talino gyventojams nemokamas, a ? Kada pas mus taip bus ?
O Egipte ubagai gyvena ir benzinas savo turi o autobusas kainuoja 2eurai