Mados industrija nuolat evoliucionuoja, o per artimiausius ketverius metus ją labiausiai keis tvarumas, skaitmenizacija ir naujos gamybos technologijos. „Euromonitor International“ pateikia analizę, kad iki 2029 m. didžiausią įtaką turės šios tendencijos:
1. Tvarumo standartai taps dar griežtesni:
- Anglies dvideginio neutralumo tikslai – didieji prekių ženklai, tokie kaip „Nike“, „Adidas“, „Zara“, turės atitikti griežtesnius ES ir JAV tvarumo standartus. Tiesa, nežinia kokia bus JAV politika po Donaldo Trumpo atėjimo į valdžią.
- Daugiau perdirbtų audinių – iki 2029 m. daugiau nei 50 % gamintojų naudos perdirbtus arba organinius audinius;
- Mados nuoma ir „pre-loved“ rinka augs – dėvėtų drabužių ir avalynės rinka iki 2029 m. padvigubės.
Kas šiuo metu yra rinkoje? Lauko drabužių prekės ženklas „Patagonia“ jau dabar naudoja 100 % perdirbtų arba ekologiškų medžiagų gaminius. Jų modelis „Worn Wear“ leidžia klientams grąžinti senus drabužius, kad jie būtų sutaisyti arba perdirbti. Kitas pavyzdys – dizainerė Stella McCartney savo kuriamuose drabužiuose nenaudoja tikros odos ar kailio, o medžiagos gaminamos iš perdirbtų plastikų ir ekologiškos medvilnės. Galiausiai „Adidas x Parley for the Oceans“ – „Adidas“ bendradarbiavimas su organizacija „Parley“, kuomet gaminami sportiniai bateliai iš perdirbtų plastikinių atliekų, rastų vandenynuose.
2. Skaitmeninė mada ir metavisatos augimas:
- Virtualūs drabužiai taps įprasti – žmonės pirks drabužius savo skaitmeniniams avatarams, ypač socialiniuose tinkluose ir žaidimuose.
- Daugiau dirbtinio intelekto asistentų madoje – dirbtinis intelektas padės vartotojams rasti tinkamus dydžius, personalizuoti pirkinius ir kurti unikalius dizainus.
Kas šiuo metu yra rinkoje? Sportinės aprangos gamintoja „Nike“ sukūrė savo metavisatos „Nike .Swoosh“ platformą, kurioje vartotojai gali įsigyti skaitmeninius sportbačius ir aprangą savo avatarams. Prabangios mados prekės ženklas „Balenciaga“ bendradarbiavo su žaidimu „Fortnite“. Mados namai sukūrė virtualią kolekciją, kurią žaidėjai galėjo įsigyti ir leisti nešioti savo personažams. Skaitmeninės mados prekių ženklas „The Fabricant“, kuriantis tik virtualius drabužius, pristatė virtualius rūbus, kurie skirti „vilkėti“ socialiniuose tinkluose arba metavisatoje.
Prognozuojama, kad iki 2029 m. skaitmeniniai drabužiai taps įprasta dalimi, ypač nuomonės formuotojams ir socialinių tinklų vartotojams. Taip pat planuojama, kad virtualūs matavimosi kambariai taps standartu, o tokios technologijos leis pirkėjams matuotis drabužius prieš perkant internetu.
3. Greitosios mados (Fast Fashion) sulėtėjimas:
- Žmonės pirks mažiau, bet kokybiškiau – vartotojai rinksis ilgaamžius gaminius, o „Fast Fashion“ prekės ženklai turės persiorientuoti į tvarų verslo modelį.
- Reguliavimas ir mokesčiai „greitajai madai“ – prognozuojama, kad iki 2029 m. bus įvesti papildomi aplinkosaugos mokesčiai didžiausioms greitosios mados bendrovėms.
Kas šiuo metu yra rinkoje? „Brunello Cucinelli“, „Loro Piana“, „The Row“ šie prekių ženklai išpopuliarėjo 2023–2024 m. dėl savo kokybiškų, minimalistinių ir ilgaamžių gaminių. „Apple Vision Pro“ ir mada – naujos kartos technologijos, tokios kaip „Apple Vision Pro“ akinių integracija su mada, gali pakeisti aukščiausios klasės apsipirkimo patirtį.
Prognozuojama, kad iki 2029 m. vartotojai pirks mažiau, bet kokybiškesnių rūbų, kurie tarnaus ilgiau. Logotipai ir blizgučiai taps atgyvena, o prabangos ženklai koncentruosis įkokybę, meistriškumą ir išskirtines medžiagas.
4. Avalynės inovacijos – daugiau patogumo ir technologijų:
- „Protingi“ batai su integruotais jutikliais – avalynė matuos žingsnius, laikyseną, prisitaikys prie pėdos formos.
- 3D spausdinimas taps įprastu gamybos būdu leis sukurti lengvesnius, tvirtesnius ir individualizuotus batus mažesnėmis sąnaudomis.
Kas šiuo metu yra rinkoje? „Nike Adapt BB“ – „Nike“ jau sukūrė automatiškai prisitaikančius sportbačius, kurie reguliuoja batų užveržimą pagal pėdos formą. Sportinės avalynės prekių ženklai „HOKA“ ir „On Running“ sparčiai populiarėja dėl itin lengvų, ergonomiškų batų, pritaikytų aktyviam gyvenimo būdui. „Lululemon“ pristatė savo sportinius batelius, pritaikytus tiek treniruotėms, tiek kasdieniam dėvėjimui.
Prognozuojama, kad iki 2029 m. protingi sportbačiai taps norma – įmontuoti jutikliai fiksuos žingsnius, laikyseną ir netgi galės prisitaikyti prie pėdos. Taip pat Hibridiniai sportiniai drabužiai – kombinuos funkcionalumą su stilingu dizainu, kad būtų galima dėvėti tiek biure, tiek sportuojant.
5. Besikeičiantis vartotojų elgesys: kas bus svarbu 2029 m.
- Asmeninė patirtis – žmonės ieškos unikalių, pritaikytų jų poreikiams gaminių.
- Lokalizuota gamyba – mažiau globalių tiekimo grandinių, daugiau vietinės gamybos, kad būtų sumažintas CO₂ pėdsakas.
- Hibridinis apsipirkimas – fizinės parduotuvės integruosis su virtualia realybe ir dirbtiniu intelektu.
Kas šiuo metu yra rinkoje? „Zara“ ir „H&M“ perėjimas prie tvaresnės gamybos – šie gigantai jau dabar kuria tvarias kolekcijas („Join Life“, „Conscious“). „Vinted“, „ThredUp“ ir „Depop“ augimas – naudotų drabužių prekyba sparčiai populiarėja, ypač tarp jaunų pirkėjų.
Prognozuojama, kad iki 2029 m. greitosios mados prekės ženklams teks keistis arba išnykti dėl augančio reguliavimo ir vartotojų sąmoningumo. Daugiau žmonių pirks dėvėtus drabužius, nes tai bus ne tik ekologiška, bet ir stilinga. Skaitmeninė ir fizinė mada sujungs jėgas – virtualūs drabužiai ir AI asistentai taps neatsiejama apsipirkimo dalimi. Tvarumas taps neišvengiamu standartu – pirkėjai rinksis etiškai gamintus, ilgaamžius gaminius. Sportinė ir technologinė apranga dominuos rinkoje – išmanieji batai, kvėpuojantys audiniai ir ergonominiai drabužiai bus norma.
Artimiausi penkeri metai bus didžiausias mados industrijos transformacijos laikotarpis, kuomet bus pereita nuo perteklinio vartojimo prie tvaresnių, kokybiškesnių ir inovatyvesnių sprendimų. Na, ar pavyks tai įgyvendinti visiems, pamatysime ne už kalnų.
Parengta pagal „Euromonitor International“