Keisti žmonės groja „cool“ muziką“ ir „Cool“ žmonės groja keistą muziką – tai du bene aktyviausio Lietuvos šiuolaikinės muzikos kolektyvo „Synaesthesis“ koncertai, kuriuos ansamblis parengė 27-ajam tarptautiniam aktualiosios muzikos festivaliui „Gaida“. Į tarptautinį lygį iškilusio talentingo jaunimo suburtas ansamblis surengs du koncertus Šiuolaikinio meno centre – spalio 22 ir 25 d.

Pirmojo „Synaesthesis“ koncerto spalio 22 d. programa, pavadinta „Strange People Playing Cool Music“ („Keisti žmonės groja cool muziką“), skirta postminimalistų muzikai – „Gaidos“ kviestinių kompozitorių Yannio Kyriakideso ir Davido Lango kūriniams bei dviem pasaulinėms lietuvių autorių premjeroms – Ryčio Mažulio „Caput“ ir Dominyko Digimo „From Another Point of View“.

Davido Lango „Cheating, Lying, Stealing“ („Apgavystė, melas, vagystė“) daugiau nei prieš 20 metų sukurtas legendiniam amerikiečių ansambliui „Bang on a Can“, kurio vienu iš įkūrėjų buvo pats D. Langas. Šį kūrinį amerikiečiai grojo Vilniuje 1997 m. ir visai neseniai – Klaipėdoje. Girdėjusiems bus proga palyginti interpretacijas, o negirdėjusiems kūrinio – susipažinti su įspūdinga kompozicija. „Synaesthesis“ taip pat atliks ir kitą žinomą D. Lango opusą „Sweet Air“ („Saldus dvelksmas“).

Kito kviestinio šių metų „Gaidos“ kompozitoriaus Yanniso Kyriakideso kūrinys „The Arrest“ („Suėmimas“, 2010) paremtas George’o Pereco tekstu iš 1973 m. publikuoto jo sapnų rinkinio „La Boutique Obscure“. Tekste pasakojama apie naktinį autoriaus košmarą – lyg jis būtų areštuojamas policijos. Tą baimę veikiausiai iššaukė prisiminimai apie per holokaustą žuvusius Pereco tėvus. Įdomu, kad kūrinys pirmą kartą nuskambėjo ne muzikos, bet poezijos festivalyje Roterdame.

Intriguoja dvi pasaulinės „Synaesthesis“ rengiamos premjeros, kurių autoriai – vienas savičiausių lietuvių kūrėjų Rytis Mažulis ir jo mokinys, aktyvus jaunosios kartos kompozitorius bei vienas iš ansamblio „Synaesthesis“ įkūrėjų Dominykas Digimas. R. Mažulio „Caput“ (2017) atsigręžia į senąją muziką ir Bibliją: „Naujajame Testamente vaizduojamoje scenoje Jėzus mazgoja savo apaštalams kojas, Simonas Petras sušunka: „Viešpatie, ne tik mano kojas, bet ir rankas, ir galvą!“ (Jn 13, 6–11) Pati giesmė žinoma iš trijų polifoninių mišių „Missa Caput“, kurias XV a. parašė nyderlandų kompozitoriai Dufay, Ockeghemas ir Obrechtas.“

Digimo „From Another Point of View“ (2017) – tai kūrinys apie tikrą ir virtualią kasdienybę, kurios veikia vienu metu ir, pasak autoriaus, neišvengiamai daro viena kitai įtaką. Atliekant kūrinį naudojama vaizdo projekcija (autorius Kristijonas Dirsė).

Antrasis „Synaesthesis“ koncertas „Cool People Playing Strange Music“ („Cool žmonės groja keistą muziką“) spalio 25 d. ŠMC skirtas kūriniams, kuriose naudojamos itin sudėtingos atlikimo technikos. Šioje programoje publika galės susipažinti su dar vieno kviestinio „Gaidos“ kompozitoriaus, Paryžiaus „IRCAM“ aplinkoje išaugusio Yanno Robino (g. 1974) kūryba – čia skambės jo opusas „Fterà“ (2014). Taip pat ansamblis atliks graikų kompozitoriaus Panayiotiso Kokoraso įdomiai išspręstą opusą „Crama“ (2006) ir prancūzo Régiso Campo teatrališką ir žaismingą „Pop-Art“ (2002). Vienas iš šios programos kūrinių – Sylvaino Marty „Lithuanian Rotation“ (2016) – yra tiesiogiai susijęs su pačiu ansambliu „Synaesthesis“. Šis kūrinys buvo parašytas Tarptautinėje vasaros akademijoje Austrijoje, o ten dalyvavęs „Synaesthesis“ pelnė premiją už geriausią naujo opuso atlikimą. Vėliau šį kūrinį į savo repertuarą įtraukė ir Vienoje reziduojantis šiuolaikinės muzikos kolektyvas „Schallfeld Ensemble“.

Ansamblis „Synasthesis“ šiame koncerte atliks ir pasaulinę premjerą – jaunos slovakų kompozitorės Lenkos Novosedlíkovos opusą „Seven:Twenty:Seven“ (2017). Šį kūrinį užsakė Bratislavos šiuolaikinės muzikos festivalis „Melos Ethos“, kuriame šį lapkritį pakviestas ir savo solinį koncertą surengs ansamblis „Synaesthesis“.

Ansamblį „Synaesthesis“ 2013 m. įkūrė dirigentas Karolis Variakojis ir kompozitorius Dominykas Digimas. Studijas Lietuvoje ar svetur baigusių bei vis dar studijuojančių ambicingų muzikantų komanda ėmėsi misijos pristatyti Lietuvos ir užsienio kūrėjų eksperimentinės muzikos kūrinius. Atlikėjams svarbu ne tik garsas, bet ir erdvė, šviesa, judesys – visa tai, kas atliekamai muzikai suteikia daugiamatę perspektyvą ir naikina žanrų ribas. „Synaesthesis“ aktyviai dalyvauja Lietuvos šiuolaikinės muzikos gyvenime, kaip reziduojantis ansamblis pasirodo tarptautiniuose projektuose (DAR Druskininkuose, Užsienio menininkų rezidencija Kintuose) bei žengia užtikrintus žingsnius į tarptautinę sceną. 2016 ir 2017 m. atlikėjai iš tarptautinės vasaros akademijos Austrijoje parsivežė apdovanojimus „Just Composed“ už geriausią naujai sukurto kūrinio interpretaciją. Po „Gaidos“ festivalio ansamblio laukia svarbūs pasirodymai tarptautiniuose šiuolaikinės muzikos festivaliuose „Melos Ethos“ Slovakijoje ir „Crossroads“ Austrijoje.

Ansamblio „Synaesthesis“ koncertai festivalyje „Gaida“ – spalio 22 d. „Strange People Playing Cool Music“ ir spalio 25 d. „Cool People Playing Strange Music“ Šiuolaikinio meno centre. Bilietus galima įsigyti „bilietai.lt“ kasose ir internetiniame portale.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

0 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Rekomenduojami VIDEO

Susiję straipsniai

Reklama

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist