Nuo 2026 metų kelionės oru gali įgauti visiškai naują formą – žemų kainų oro linijos ketina pradėti taikyti vadinamąsias „stovimas vietas“ keleiviams. Po ilgų saugumo vertinimų šis netradicinis sprendimas bus pradėtas diegti trumpojo nuotolio skrydžiams ir, kaip teigiama, leis padidinti lėktuvo talpą net 20 procentų.
Vertikalios sėdimosios vietos, žinomos kaip Skyrider 2.0, bus skirtos skrydžiams, trunkantiems iki dviejų valandų. Šią sėdynių sistemą sukūrė Italijos bendrovė Aviointeriors, kuri pirmąją jos versiją pristatė dar 2010 metais, tačiau dėl neigiamos reakcijos ir saugumo klausimų sprendimas taip ir nebuvo įgyvendintas.
Patobulinta versija – Skyrider 2.0 – buvo demonstruota dar 2018 metų parodoje „Aircraft Interiors Expo“ Hamburge. Tai – sėdynės, primenančios žirgo balną: keleiviai jose sėdi pusiau stovėdami. Nors toks modelis kelia nemažai diskusijų, gamintojai tikina, kad tai leis efektyviau išnaudoti lėktuvo erdvę.
„Skyrider 2.0 yra inovatyvus sprendimas, skirtas padidinti vietų tankį salone, o tuo pačiu – atverti keliavimo galimybę platesniam keleivių ratui,“ – nurodoma „Aviointeriors“ pranešime.
Komfortas ir saugumas – vis dar kelia klausimų
Nepaisant žadamų privalumų oro linijoms – mažesnių eksploatacinių sąnaudų ir didesnio keleivių skaičiaus – tokios sėdimosios vietos susiduria su nemenku pasipriešinimu. Aviacijos specialistai kelia rimtas abejones dėl komforto ir saugumo ypač esant turbulencijai ar ekstremalioms situacijoms.
Tačiau oro linijos atkerta, kad Skyrider 2.0 yra aprūpintos saugos diržais ir atitinka visus tarptautinius saugumo reikalavimus. Be to, tokio tipo vietos bus siūlomos tik pasirinktų trumpųjų maršrutų skrydžiams.
Gamintojas taip pat pažymi, kad naujoji versija išsiskiria didesniu paminkštinimu ir tvirtesne konstrukcija – kiekviena sėdynių eilė tvirtinama prie grindų ir lubų, o ne tik prie grindų bėgių, kaip ankstesnėje versijoje.
Keleiviai – kol kas skeptiški
Nepaisant gamintojų ir oro linijų pastangų pabrėžti šio sprendimo racionalumą, daugelis keleivių tokią naujovę pasitinka atsargiai ar net priešiškai. Socialiniuose tinkluose jau pasirodė pirmosios kritikos bangos, kuriose „Skyrider“ lyginamos su „vištų narvais“ ar stovimaisiais autobusais ore.
Kol kas lieka neaišku, kurios oro linijos pirmosios ryšis šiam žingsniui, tačiau pramonės ekspertai sutaria – jei šis eksperimentas pasiteisins, tai gali iš esmės pakeisti kelionių lėktuvu sampratą, ypač biudžetinių skrydžių segmente.