Kaip praneša Lenkijos portalas „Gazeta.pl“, Ispanijos teismas Salamankoje iškėlė precedento neturintį sprendimą, kuris gali stipriai paveikti žemų sąnaudų oro linijų veiklą visoje Europoje. Teismas nusprendė, kad oro bendrovė „Ryanair“ privalo keleiviams grąžinti papildomas sumas, sumokėtas už rankinį bagažą – apie 150 eurų už kiekvieną skrydį laikotarpiu nuo 2019 iki 2024 metų.
Remiantis Ispanijos teisės aktais ir Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) 2014 m. praktika, rankinis bagažas laikomas neatsiejama keleivių transportavimo dalimi. Todėl už jį neturėtų būti taikomi papildomi mokesčiai, išskyrus atvejus, kai bagažas viršija saugumo ar dydžio ribas.
Teismo sprendimas akcentuoja, kad rankinis bagažas – tai ne prabangos prekė, o būtinybė kiekvienam keliaujančiam asmeniui. „Fly4free“ pabrėžia, kad ši tema jau ilgą laiką kelia diskusijas tarp keliautojų: vieni papildomus mokesčius laiko keleivių išnaudojimu, o kiti – kaip priemonę pasiūlyti pigesnius bilietus.
Teismų spaudimas ir didžiulės baudos
Tai – ne pirmas kartas, kai ispanų teisėjai imasi spręsti ginčus dėl pigių skrydžių bendrovių politikos. Jau 2019 m. „Ryanair“ gavo milijonines baudas, o 2024 m. buvo nubaustos net penkios oro linijos: „Ryanair“ sumokėjo 108 mln. eurų, „easyJet“ – 29 mln., „Vueling“ – 39 mln., „Norwegian“ – 1,6 mln., o dar viena bendrovė – 1,2 mln. eurų.
Sprendimą palaikė ir vartotojų teises ginanti organizacija FACUA, kuri jau anksčiau kritikavo papildomus mokesčius kaip nepagrįstus.
„Keleiviai – ne vaikščiojantys bankomatai“
Ispanų advokatas Isaac Guijarro, dažnai atstovaujantis keliautojams, teigė: „Šis sprendimas parodo, kad „Ryanair“ negali keleivių traktuoti kaip vaikščiojančių bankomatų.“
Tuo metu „Ryanair“ pozicija išlieka nepakitusi – bendrovės atstovas pareiškė, kad „visi keleiviai turi teisę į vieną nemokamą asmeninį daiktą (iki 40x25x20 cm), o papildomas bagažas siūlomas už mokestį, jei keleivis pageidauja.“
Nors sprendimas šiuo metu taikomas konkretiems keleiviams Ispanijoje, jis gali sukelti grandininę reakciją visoje Europos Sąjungoje. Jeigu daugiau teismų laikysis tokios pat pozicijos, oro linijoms gali tekti atsisakyti milijonus eurų kasmet nešančios praktikos.
Kelionių ekspertai prognozuoja, kad šis sprendimas gali pakeisti visos žemų sąnaudų aviacijos veiklos modelį, ypač jei į kovą už keleivių teises aktyviau įsitrauks ir kitų ES šalių vartotojų gynimo organizacijos.
Parengta pagal „Gazeta.pl“