Viešasis transportas

Iki sprendimo statyti Vilniuje metro liko paskutinis žingsnis

Didžiųjų Europos miestų politinis apsisprendimas dėl metropolitenų statybos trukdavo įvairiai. Londonas apsisprendė per 4 metus, o Varšuva dėl metro diskutavo apie 70 metų, nes diskusijas nutraukdavo pasauliniai karai. Užtat šiuo metu Varšuvos metropoliteną, dosniai remiamą ES pinigais, stato net dvi tarptautinės korporacijos. Dar apie trisdešimt įvairaus dydžio Europos miestų diskutuoja, planuoja, projektuoja ar plečia savo miestų metropoliteno sistemas.

Dėl metro statybos gali apsispręsti ir Lietuvos sostinė Vilnius. Prieš savaitę Seimas nusprendė svarstyti klausimą dėl būtinumo pradėti Vilniaus metropoliteno planavimo darbus suteikiant šiam projektui ypatingos ekonominės reikšmės projekto statusą ir pasiūlant Vyriausybei pradėti organizuoti šio objekto įgyvendinimą.

Diskusijos dėl Vilniaus metro prasidėjo prieš 50 metų. Po neilgo svarstymo buvo sudarytos dvi darbo grupės. Projektuotojų grupė planavo metro trasas, o geologų grupė vykdė geologinius tyrinėjimus. Deja, 1990 m. šis, kelis milijonus kainuojantis darbas buvo atiduotas į archyvą. Mieste dešimt kartų padidėjus automobilių skaičiui metro idėja vėl buvo prisiminta ir diskusija prasidėjo iš naujo. Jau 2003 metų pavasarį žiniasklaida paskelbė, kad metro projektas ruošiamas iš naujo.

Po penkerių metų diskusija persikėlė į politinį lygį: 2008 – 2012 m. Seime susikūrė parlamentinė metro idėjos paramos grupė, kurią sudarė 72 įvairių partijų atstovai. Nuostatos – šio klausimo nepolitizuoti, o remtis ekonominiu tikslingumu – laikomasi iki šiol. Tai rodo ir 2012 – 2016 m. Seimo 89 narių sudaryta analogiška metro idėjos paramos grupė bei dabartinio Seimo balsavimo rezultatai svarstant ir priimant Metropoliteno įgyvendinimo įstatymą. Už šį įstatymą balsavo 111 Seimo narių, ir tik keturi neturėjo nuomonės.

Tą patį rodo ir įvairios visuomenės nuomonės apklausos. Manančių, kad sostinės automobilių spūsčių problemą gali išspręsti tik metro, yra didžioji dauguma. Ypač tuo suinteresuoti periferijos gyventojai, kuriems, su reikalais atvykus į Vilnių, spūstys kelia siaubą.


Pasaulinė patirtis rodo, kad ilgiausiai trunkantis ir brangiausiai kainuojantis miesto geležinkelio – metro statybos etapas yra politinis apsisprendimas. Prieš 12 metų VGTU mokslininkų atlikti skaičiavimai rodo, kad Vilnius 2008 m. dėl spūsčių patyrė 1,7 milijardus eurų nuostolių. Miestas ir Vilniaus rajonas nepaliaujamai auga. Didėja ir automobilių skaičius. Navigacinių sistemų gamintojas „Tom Tom“ ištyrė, kad per metus Vilniuje spūstys padidėja dviem procentais ir yra apie 30 proc. didesnės nei savo metro tinklą plečiančiuose miestuose Helsinkyje, Kopenhagoje, Osle ar Madride.

Nors metro statyba yra spartesnė nei politinis apsisprendimas, bet ji irgi užima nemažai laiko. Šiam Seimui nusprendus Vyriausybei pavesti organizuoti Vilniaus metropoliteno sistemos įgyvendinimą, tris ar keturis metus tęsis trasų planavimas, projektavimas, statybos būdo įgyvendinimo pasirinkimas. Po to – sutarčių su korporacijomis sudarymas. Iškilmingai metro trasą žymintį kuoliuką geriausiu atveju gali įkalti tik kito Seimo pirmininkas, premjeras ar kadenciją bebaigiąs Prezidentas.

Kad tai įvyktų, politinį sprendimą dėl Vilniaus metro būtina priimti dar šiemet. Tada geriausiu atveju po dešimties metų nauja Lietuvos politinė vadovybė turėtų galimybę įsiamžinti paleidžiant pirmąjį metropoliteno traukinį, o miestiečiai ir miesto svečiai įgytų greitą, saugų, pigų ir patogų susisiekimą.   

Šaltinis: asociacija „Metro sąjūdis“

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

143 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.


Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
31 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
NeHesburgeris
NeHesburgeris
1 mėnesį

Žiūriu į šitą linijų žemėlapį… Linija po aplinkkeliu? Šalia žemaaukštės statybos rajonų? Narbuto gatve? Autoriui rimtai su galva negerai. Bene čia dar Zykaus palikimas, kuris siūlė tiesti linijas ne ten, kur galima tikėtsi keleivių srauto, o ten, kur patogu atlikti kasimo darbus. Nenuostabu, Zykus ekskavatorininkas, bet negi galima tokius kliedesius siūlyti kaip rimtą projektą?

Kokosas
Kokosas
1 mėnesį

O kas vazines? Kuris cia kausas is audi ar bmw islips? O dar raso pigi transporto priemone…

Kokosaa
Kokosaa
1 mėnesį

Bananu salis

Fgu
Fgu
1 mėnesį

I santaru klinikas butina atsaka.

Marius
Marius
1 mėnesį

Reikia pripažinti akivaizdų faktą: mūsų (Vilniaus) valdžia moka daug visko suplanuoti, bet visiškai pamiršta apie įgyvendinima. Virtualioje erdvėje gražus vaizdelis yra – to ir užtenka. Pavyzdžių pilna: nacionalinis stadionas, TV bokšto rekonstrukcija, geležinkelio stoties rekonstrukcija, Kongresų centro rekonstrukcija, du pėsčiųjų tiltai, Šiaurinė gatvė… Tai gal neverta tiek daug planuoti? Ant žemėlapio matau net 3 linijas… Gal tegul pirma vieną neilgą liniją (pvz nuo stoties iki Šnipiškių) suplanuoja – to ir užteks? Iš tikrųjų nematau reikalo tiek daug planuoti į priekį… A linijos net du etapus suplanavo 😀

Urbanistas
Urbanistas
1 mėnesį
Atsakinėti į  Marius

Metro esme yra jungti nutolusius rajonus su miesto centru, tad linea is centro i centra (is niekur i niekur) tikrai nepasiteisintu. Mano nuomone pirma linija turetu buti Pilaite – NMC – Business stadium – Siaures miestelis/Zirmunai – Universitetinis miestas.

OXXX
OXXX
1 mėnesį
Atsakinėti į  Marius

Nu jo, kam planuoti, padarysi viena linija, po 10 metu pradesi planuot kita ir ziuri kad logikos jokios nera kaip sujungt su pries tai pastatyta… Tokie genijai kaip tu, Mariau, turbut gyvenime nera vaziave metro.

Back to top button