Viešasis transportas

Ekspertas apie metro idėją: vilniečiams – metrofobija

Daugiau kaip pusantro amžiaus siekianti Vilniaus metro istorija akivaizdžiai rodo, kad šalys, susigundžiusios įsitaisyti šią transporto sistemą, susiduria su milžiniška problema – niekuo nepagrįsta, stipri, nepaliaujama ir, galima sakyti, patologinė jos baimė. Paradoksalus dalykas: toji baimė – psichologinė problema – neretai būna gerokai stipresnė ir skaudesnė už daugelį techninių ir technologinių problemų, kylančių daugelyje pasaulio miestų, suskatusių tiesti metropoliteno linijas. Dar vienas paradoksas: toji baimė dar skaudesnė netgi už finansines problemas, galinčias kilti kiekvienam metro statytojui. Keisčiausia yra tai, kad tiek techninės, tiek finansinės problemos anksčiau ar vėliau išsprendžiamos, o štai psichologinės lydi (įtariu, kad lydės amžinai) visus būsimuosius metro statytojus, kur jie bepasiryžtų imtis šio darbo.

Kodėl?

Juk dažniausiai suprantama, kad metro – puikus, o dažnai – vienintelis sprendimas, galintis išgelbėti nuo transporto priemonių pertekliaus dūstančius pasaulio miestus. Ne mažiau akivaizdu, kad toji baimė yra nepagrįsta: metro veikla niekad nekėlė ir vargu ar kada nors kels kam nors realų pavojų, tačiau…

…Tačiau psichiatrai negailestingai tvirtina: žmones šiandien kamuoja pačios įvairiausios fobijos. Mūsų laimei, daugelis jų nėra patologinės: didžiąją tokių baimių dalį sudaro specifinės fobijos, tarp kurių bene reikšmingiausios – socialinės. Bene dažniausia jų pasireiškimo forma – ne liguista ko nors konkretaus baimė, o elementariausias neigiamas požiūris į menkiau pažįstamus reiškinius, kurį paprastai lydi susidūrimo su jais baimė. Tokių susidūrimų iš paskutiniųjų vengiama, o jeigu jie tampa neišvengiami, tai yra priimami su intensyviu nerimu ir kančia. Tikėtis tokiu atveju bent kiek racionalesnių žmogaus sprendimų – nerealu. Bet kuris psichologas pasakys: pagrindinis tokio liguisto nerimp simptomas – perdėtos pastangos išvengti bijomo dalyko.

 

Situaciją dar labiau komplikuoja ir tai, kad šiuolaikinis mokslas žino per 200 pačių įvairiausių fobijų, bet lietuviai ir čia sugebėjo pasižymėti – „sukūrė“ naują, pasaulio medikams dar nežinomą fobijos rūšį – metrofobiją. Jos veikiami mūsų tautiečiai tarsi iš kitų tautų folkloro prisiskolino aibę mitų bei legendų, turinčių kaip nors pateisinti tokių baimių teisėtumą. Iš visų įmanomų pašalių prisirankiojo “tvirtų“ ir „patikimų“ argumentų, galinčių pagrįsti jų nuomonę, kad šiuolaikinė (nors jai jau beveik 160 metų) susisiekimo priemonė Lietuvos sostinei nereikalinga, nes „visi žino, kad…“

Ir paaiškėja, kad mūsų metrofobiškasis fenomenas laikosi net ne ant trijų, o ant vieno vienintelio banginio, kurio vardas „Visižino“. Visi be jokių skaičiavimų, analizės ir kokių nors kitokių šiuolaikinių mokslinių argumentų žino, kad Vilnius per mažas, kad nebus metro būtinų keleivių srautų… Kad bilietai bus pernelyg brangūs ir niekas tuo metro nenorės važinėti. Ir nereikia čia jokių argumentų, nes mums, kolūkiečių vaikams ir baudžiauninkų anūkams, ir be jokių skaičiavimų  viskas aišku…

Tačiau jei pagalvotume… Pavyzdžiui, kad ir apie tai, ką mes apie tąjį metro žinome? Jei būsime sąžiningi, galėsime pasakyti – nieko. Netgi tie, kas kartą kitą kur nors užsienyje tuo požeminiu traukinuku nubildėjo iš taško A į tašką B. Summa summarum: bendrais įspūdžiais ir prasidės, ir baigsis mūsų žinios.

 

Medikai fobijų kamuojamus pacientus bando gydyti. Ar galima gydyti sergančius metrofobija? Kai kuriuos, matyt, galima, tačiau jei liga ne pernelyg užleista. Beviltiškais laikytini ligoniai, kurie viską jau žino ir nieko daugiau žinoti nenori, jiems nepadės niekas. O štai tiems, kas dar įstengia perskaityti daugiau nei puslapį teksto ir dar sugeba kritiškai jį vertinti, siūlome tokį receptą: skaityti kuo daugiau straipsnių apie metropolitenus.

Pasaulis nedaug žino vaistų, patikimai veikiančių 100 proc. Nebus tokių vaistų ir nuo metrofobijos, tačiau kuo daugiau šalies piliečių atsikratys tos baimės, tuo greičiau ims iš savų baimių vaduotis politikai. Juolab, kad baimė būti neperrinktiems bus didesnė už metrofobiją. O metro projekto įgyvendinimas galėtų būti nuostabi reklama bet kurios partijos veiklai.

Saulius Šilokas

Įvertink šį straipsnį
Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!
81 skaitytojai (-ų) įvertino
Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
17 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
Kalba Wilnius
Kalba Wilnius
1 mėnesį

Jus per 6 m nesugebat pastatyti paprasciausio baseino, o kalbat apie utopijas, mes matome tik vizijas, puikius piesinelius, per mero kadensija nera pajudintas nei vienas reiksmingas projektas, arba jie istrige giliai teismuose, zmones nesityciokit taip is saves, pradziai susitvarkykite savo Cernobilini Vilniu, nes pavazinejus po daugeli Wln rajonu apima baisi geda

menesis
menesis
1 mėnesį
Atsakinėti į  Kalba Wilnius

Šitas išgalvotas ekspertas tikrai nieko nestato ir netvarko, gėda MiV, kad tokias nesąmones spausdina.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
1 mėnesį
Atsakinėti į  Kalba Wilnius

Su tokia logika tai apskritai Vilniuje nereikia nieko niekada daryti. Nevykėlių mentalitetas. Tokius projektus valdo ne šimašiai su pakalniais ir vietiniai verslininkai. Juos valdo tarptautinės, didelės kompanijoms, kurioms toks projektas tebūtų vienas iš dešimčių, prie kurių jie dirba. Tereiktų suorganizuoti normalų konkursą pasitelkus (gink dieve ne vietinius) ekspertus. Užteks žliumbti.

Paskutinį kartą redaguota 1 mėnesį (MikrorajonVibes)
architektas
architektas
1 mėnesį

Reikia gerinti miesto infrastruktura, ta linkme, kad zmones neturetu didelio poreikio automobiliui, pvz toli ieskoti nereikia, norint galima viska padaryti be didelio sarsalo, metro tokioj neturtingoj salyje, mieste niekada neatsipirks ir nk tiek neuzsipildys, tai bus pastovi uzprogramuota finansine nasta miestui

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
1 mėnesį
Atsakinėti į  architektas

Papasakokite bobutei apie ‘tokioje neturtingoje šalyje’ kai Rumunija, Bulgarija ir net Baltarusija tiesia metro dešimtimis kilometrų. Nekalbant jau apie light rail sistemas. Pirma pasidomėkite, po to šnekėkite vaflius. Pasiteisinimai po pasiteisinimų. Nevykėlių mentalitetas.

Architekas
Architekas
1 mėnesį
Atsakinėti į  MikrorajonVibes

Baltarusija, Rumunija ir Bulgarija yra vienos skurdziausiu saliu europoje, kodel jos skurdziausios, todel, kad del utopiniu projektu pinigai negryzta atgal, o yra islaikomi is tokiu debilu, kaip tu kisenes, tad lysk i buda asiliuk nerasinejes nesamoniu

Paskutinį kartą redaguota 1 mėnesį (Architekas)
MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
1 mėnesį
Atsakinėti į  Architekas

Bet metro sistemas stato ir turtingesnes šalys (kaip Vokietija ar visa vakarų Europa), ir panašaus pragyvenimo lygio (kaip Lenkija ar Čekija). Mes, su Pakalniu priešakyje, vieninteliai visoje Europoje žinome kaip reikia daryti dalykus? Pabandyk dar kartą 🙂

Paskutinį kartą redaguota 1 mėnesį (MikrorajonVibes)
emigrantas
emigrantas
1 mėnesį
Atsakinėti į  architektas

Šalis gal ir nėra labai turtinga, bet Vilnius yra virš europos vidurkio. Gyvenau kelis metus UK, Newcastle, kuris turi metro sistemą.
Newcastle bvp 1 žmogui – $29,978 Vilniaus bvp 1 žmogui – $28,435
Ir tiek Vilniaus tiek Newcastle populiacijos dydis panašus.
Vilnius turi didesnę miesto populiacija 550k Newcastle 300k, bet Newcastle turi didesnę metro populiaciją – 1.6m, Vilnius – 800k

Nežinau ar metro Vilniui apsimoka, reikėtų rimtų tyrimų, bet pavadinti Vilnių neturtingu ar neišgalinčiu išlaikyti tokio sistemos yra manau melaginga.

hm hm
hm hm
1 mėnesį

dar vienas bergždžias bandymas skleisti “taip reikalingo” miestui metro idėją. nuo įrikinėjimo pereita ant gėdinimo ir išjuokimo. ką besakysi – aukšta klasė, bet žemas
lygis

0#Ap
0#Ap
1 mėnesį

Geda MinV turetu buti tokius briedus spausdinti. Isgalvotas ekspertas ir naglas melas. Kokia metrofobija? Kiek kartu jau skaiciuota, kad tas metro tiesiog niekada neatsipirks ir yra kruva pigesniu alternatyvu. Visiskas dugnas.

Raitelis
Raitelis
1 mėnesį

Čia rimtai jis šneka, kad nėra įrodymų kad,Vilnius nepajėgus metro ? Yra krūva darytu studiju, kirios parodo, kad šiuo metu Vilniui metro būtų nuostolingas ir yra nereikalingas projektas. Kažkada ateityje pilnai sutinku, bet šiai dienai metro lauktu nacionalinio stadijono likimas.

MikrorajonVibes
MikrorajonVibes
1 mėnesį
Atsakinėti į  Raitelis

Kieno tos ‘studijos’ tiksliai? “Investuok Lietuvoje”, nesusijusios su transportu firmos, kuri darė paskutinę studiją Vilniaus bendrajam planui? Vienintelė respektabilios, tarptautinės kompanijos (Systra) studija buvo daryta 2000-aisiais, joje rekomenduota statyti dvi tramvajaus linijas. Šimašius numarino šią idėją dėl politinių tikslų, o dabar tokias ‘studijas’ daro nesusijusios kompanijos, pilnos VGTU mikrorajoninių ‘specialistų’ (=analfabetų). Jau prieš pradedant tokias ‘studijas’ žinomas rezultatas – greitieji autobusai (BRT), kurių niekada vis tiek nebus. Tas BRT visada tebuvo pasiteisinimas nieko nedaryti ir toliau platinti kelius, jo naujuose Vilniaus transporto dešimtmečio planuose net nėra (!) nepriklausomai nuo to, ką sakė tos ‘studijos’. Kažkoks varnelių dėjimas ir visiškas cinizmas.… Skaityti daugiau

Darius
Darius
1 mėnesį
Atsakinėti į  Raitelis

O autobusai, troleibusai ar traukiniai nera nuostolingi? Yra, bet vistiek vazineja.
Pats metro butu nuostolingas, bet per kitur butu naudinga. Maziau masinu, maziau tarsos, laimingesni zmones, ir dar visko

Back to top button