Prieš kelerius metus Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo projektą „Fabrication Laboratory“–gimnazijoms ir mokykloms leido įsigyti naujos įrangos, kuria galima kurti ir greitai pagaminti įvairius gaminius – nuo surenkamų erdvinių dekoracijų iki pakabukų ar netgi plastikinių skydelių veidui uždengti. Vadinamųjų „FabLab“ pagrindas – keturi įrenginiai, leidžiantys greitai pasigaminti individualų produktą: 3D spausdintuvas, lazerinė pjaustyklė, frezavimo ir gręžimo staklės (CNC) ir ploteris, įprastai skirtas reklamos afišų, lipdukų gamybai. 

Rugsėjo 9-ąją, Jono Basanavičiaus gimnazijoje 35 mokyklų, kuriose įsteigtos atvirosios techninės kūrybinės dirbtuvės „FabLab“ atstovai dalinosi patirtimi dirbant su nauja įranga ir skatinant savo verslumą. Jaunimo verslumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ mokytojams pristatė idėjų, kaip padaryti, kad šios įrangos naudojimas įgautų pagreitį: paskatinti moksleivius kurti savo verslą, dalyvauti jaunųjų bendrovių konkursuose, o savo produktą pagaminti pasinaudojus mokykloje esančia įranga.

Susirinkusieji bendravo ir dalinosi gerąja patirtimi, kaip moksleiviai, jaunimo verslumo programoje „AcceleratorX“ kurdami jaunąją bendrovę, gali pasinaudoti „FabLab“ įranga, o mokytojai, naudodamiesi dirbtuvėmis, praturtinti mokinių verslumo ugdymo procesą. Moksleiviai ir mokytojai taip pat pasidalino savo įspūdžiais iš dalyvavimo programoje „Youth Empowered“. Tai „Lietuvos Junior Achievement“ ir organizacijos investuotojo, bendrovės „Coca-Cola HBC Lietuva“ kartu įgyvendinama edukacinė programa, kurios tikslas prisidėti prie jaunimo nedarbo prevencijos Lietuvoje. „Youth Empowered“ padeda jauniems žmonėms save pažinti bei įgyti ateities darbo rinkai būtinų gebėjimų. Programoje mokoma komunikacijos pagrindų, verslo įgūdžių, projektų valdymo, laiko planavimo, pardavimų pagrindų ir kitų sėkmingai karjerai nuolat kintančiame 21 amžiaus pasaulyje reikalingų įgūdžių.

Organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ skatina moksleivius dalyvauti programoje „AcceleratorX“ – kurti savo jaunąsias bendroves ir pamėginti savo sukurtus produktus ar paslaugas parduoti realiose mugėse, pavadintose „eXpo“. Mokyklose ir gimnazijose atsiradusios „FabLab“ leidžia moksleiviams lengviau pagaminti profesionalius gaminius, užprogramavus įrangą jų pagaminti didesnį kiekį per trumpesnį laiką.

Reklamos spausdinimo įrankis mokyklos koridorius paverčia žaidimų labirintu

VGTU inžinerijos licėjus ir Vilniaus jėzuitų gimnazija nusprendė įrangos pirkimą perimti į savo rankas. Jėzuitų gimnazijos technologijų mokytojas Marius Narvilas pasakoja, jog gimnazijos susikooperavo, bendravo tiesiogiai su Kinijos gamintojais ir užsisakė kiek kitokią nei standartinę, jų lūkesčius labiau atitikusią įrangą. Tad pirmiausia tai buvo „verslumo iššūkis“ pačioms gimnazijoms.

„Siekėme, kad tai iš tiesų būtų įranga, su kuria moksleiviai gali kažką padaryti, ne tik apžiūrėti, kaip čia atrodo. Kad ji tarnautų ir kad ja galėtų naudotis kuo daugiau moksleivių. Įranga buvo pritaikyta prie mūsų poreikių, tačiau dėl tos priežasties visas pirkimo procesas užtruko apie metus,“ – prisiminė M. Narvilas. 

Per tą laiką gimnazijoje tokiai laboratorijai buvo paruoštos, suremontuotos patalpos su atskiru įėjimu. 

„Tokio projekto atsiradimas Vilniaus mieste yra inovatyvus žingsnis. Na, o mokyklų bendruomenėms tai yra iššūkis. Nes su viena technologija yra lengviau „susidraugauti“, su kita – sudėtingiau, kaip ir ją valdyti. Su lazerine pjaustykle, 3D spausdintuvu dirbti yra lengviau,“ – vertino mokytojas. 

Kita vertus, bereikia tik idėjos kibirkšties ir įranga gali įgauti visai kitą prasmę – M. Narvilas neseniai girdėjo istoriją iš mokyklos, kurie išnaudoja ploterį (reklamos spausdinimo įrenginį), kurti lipdukams ant mokyklos laiptų, sienų, lubų. Taip moksleiviai mokyklos viduje susikuria įvairiausius labirintus ir savo žaidimus. 

Laboratorijoje gimsta tarpdisciplininio bendradarbiavimo idėjos

M. Narvilas priduria, kad „FabLab“ idėja yra labai gera, tačiau reikia nepamiršti, kad tokia iniciatyva reikalauja ir papildomo mokytojo laiko šios įrangos priežiūrai, mokymuisi, kaip su ja dirbti. 

„Nepaisant to, kad esu mokytojas, kuris smalsauja ir išbando naujus dalykus, laikas, prisilietus prie šios įrangos, tiesiog skrenda. O laiko mes visi turime vienodai, nors gal kam nors atrodo, kad technologijų mokytojai jo turi tiek, kad tiesiog nežino, kur dėti, – šypteli pašnekovas. – Todėl labai džiaugiausi Jėzuitų gimnazijos sprendimu sukurti dar vieną darbo etatą būtent darbui su įranga, bendradarbiavimui su įvairių dalykų mokytojais. Beje, tokia ir buvo savivaldybės rekomendacija. Gavome tikrai smalsų, kūrybingą žmogų, kuris yra inžinierius-pedagogas.“

Pašnekovas dar atskleidžia, kad kurdami „FabLab“ jie svarstė apie kitapus gatvės esančią Vytauto Didžiojo gimnaziją ir galimybę bendradarbiauti. 

„Ir tai pavyko! Vaikai atėję iš Vytauto Didžiojo gimnazijos pamatė visas tas galimybes, kurių neturi pas save. Dirbome kartu kol užgriuvo karantinas ir dabar tos bendradarbiavimo, kitaip tariant, maišymosi galimybės yra įšaldytos nežinia kuriam laikui,“ – atsiduso M. Narvilas.

Pats Marius Narvilas dar prieš sumontuojant modernią „FabLab“ įrangą gimnazijoje sulaukdavo moksleivių, kurie norėdavo kurti kokį nors gaminį, steigti jaunąją bendrovę ir prekiauti savo gamybos produktu. Jo auklėtinės anksčiau yra sukūrusios šildomas pirštines. Pasak M. Narvilo, su nauja „FabLab“ įranga komercinio produkto pagaminti dar nepavyko, nes gimnazistai tik pradėjo ją geriau pažinti ir generuoti potencialių verslų idėjas, tačiau dėl karantino buvo keliems mėnesiams išsiųsti namo.

„Manau, kad šią įrangą, technologijas reikia įtraukti į formalųjį ugdymą. Žinoma, toli gražu ne visus vaikus tai „užkabins“ ar sudomins, bet būtina papasakoti visiems. Taip pat reikia suvokti, kad reikia laiko. Ne taip greitai ateina tas metas, kai kažkam dingteli: „Palaaa, bet su šia įranga galiu padaryti tą ir tą! – sako M. Narvilas. – Taip pat kartu su organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ vystome idėją, kad šioje laboratorijoje galėtų bendradarbiauti įvairių dalykų: dailės, technologijų, dramos ir verslumo mokytojai. „FabLab“ suteikia erdvę, kur gali persipinti įvairios disciplinos. Mes kiekvieną gimnazijos mokytoją buvome čia atsivedę, parodėme, kaip viskas veikia, leidome pasidaryti vieną kitą gaminį,“ – sakė M. Narvilas.

Žinoma, kol kas visoms gražioms bendradarbiavimo iniciatyvoms kelią užkerta visuomenės sveikatos situacija: šiuo metu laboratorijoje kartu negali dirbti vyresnių ir jaunesnių klasių gimnazistai. 

Vienas gaminys – sau, kitas – pardavimui 

„Ąžuolyno“ progimnazijos technologijų mokytoja Jolita Stepurevičiūtė teigė, jog su „FabLab“ įranga progimnazistai dirba tiek pamokose, tiek technologijų būrelyje. 

„Su vaikais kūrėme atvirukus, su iš faneros išsipjaustytais paveikslėliais, tada integravome į juos šviesos diodus, kad šviestų atvertus. Išėjo spalvotai šviečiančios atvirutės, kuriose įmontuotų LED lempučių laidus, elektros grandinę moksleiviai sujungė patys,“ – prisimena J. Stepurevičiūtė.

Įsitraukę į jaunosios bendrovės veiklą progimnazistai panaudojo klasės draugės talentą piešti. Mergaitė piešdavo snaiges, jos buvo lazeriu išpjaunamos iš popieriaus ir talpinamos į didelius plastikinius burbulus. Taip gimė originalūs eglutės žaisliukai. Kita moksleivė meistriškai piešė siluetinius Vilniaus vaizdus – jie taip pat buvo išpjaustomi lazeriu.

Vaikai pirmiausia prisigamino daugybę darbelių sau: pakabukų, auskarų, magnetukų, personalizuotų eglutės žaisliukų. 

„Iš pradžių visiems norisi pasigaminti ką nors sau. Tačiau vėliau, kai turėjome progą dalyvauti jaunųjų bendrovių mugėje, parodyti savo produktus, vaikai pajuto, kad žmonės domisi ir realiai perka, tai jiems labai imponavo. Toliau, besiruošdami Kaziuko mugei, jau dirbome tokiu principu: vienas darbas – sau, kitas – į Kaziuką. Paaiškinome, kad už gautus pinigus galima įsigyti daugiau medžiagų, žaliavos darbams,“ – prisimena J. Stepurevičiūtė.

„Ąžuolyno“ progimnazijai pavyko užsitikrinti ir kitą finansavimo šaltinį, tad dabar įrangos čia yra tikrai daug: dvejos CNC staklės, dveji 3D spausdintuvai. Tai leidžia pagaminti daugiau skirtingos produkcijos vienu metu. 

„Akcentuoju vaikams, kad galimybės, kokias turime šiandien, prilygsta tam, ką turėjo, kuo dirbti galėjo tik tam tikrų specialybių studentai universitete,“ – sakė J. Stepurevičiūtė. Ji pridūrė, jog „FabLab“ ilgas valandas praleidę progimnazistai būsimą gimnaziją jau renkasi pagal tai, ar joje taip pat įrengta tokia laboratorija.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginis poveikio investuotojas „Moody‘s“ bei strateginiai rėmėjai: „UPS, „Narbutas“.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

7 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Rekomenduojami VIDEO

Susiję straipsniai

Reklama

Ar girdėjote kaukiančias perspėjimo sirenas?

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist