Miestas

Kada Pilaitė taps sostinės žvaigžde?

„Pilaitė tampa Vilniaus žvaigžde“, – lygiai prieš trejetą metų straipsnyje „Anksčiau nuvertintas sostinės rajonas tampa Vilniaus žvaigžde“ parašė A. Milašius, savo kaip visada profesionaliame ir patraukliame straipsnyje, paminėdamas ne tik didžiausias šio  rajono problemas, bet ir įvardijęs jo privalumus. Esu tikras, kad Pilaitės žvaigždė šiandien žibėtų dar ryškiau, jei jai būtų grąžinta sena skola – greitas, saugus ir patogus susisiekimas su miesto centru.

Šiandien mažai kas ir bepamena, tačiau prieš kelias dešimtis metų planuojant šį naują sostinės rajoną jo planuose buvo nubrėžta ir pirmoji, 8 km ilgio, lengvojo metro trasa, jungianti Pilaitę su Centru. To meto dokumentuose rašoma: „Planuojant Pilaitės (Sudervės) gyvenamuosius rajonus orientuotasi į greituminį bėginį transportą, kuris žymiai pagerins autobusų ir troleibusų parkų darbą“. Jei 1990 metais trasos įrengimo  darbai nebūtų buvę sustabdyti, šiandien Pilaitės gyventojai, esu tikras, gerokai mažiau kalbėtų apie savo didžiąsias bėdas – spūstis ir parkavimosi sunkumus.

Per trejetą paskutinių metų Pilaitė gerokai ūgtelėjo. Už vakarinio aplinkkelio nuo Gudelių iki Avižienių nusidriekė antrasis Vilnius – Panevėžio dydžio miestas, priklausantis pusiau Vilniui, pusiau Vilniaus rajonui. Šis kentauras kasmet pasipildo keletu tūkstančių butų, namų ir kotedžų, galimybe jame apsigyventi kasmet pasinaudoja beveik 6000 žmonių.

Statant tokiais tempais per 10 metų vakarinė miesto dalis gali išaugti dvigubai, o tiesioginis patekimas į miesto centrą Narbuto gatve – vienintelis.

Todėl sprendimą kurti už vakarinio aplinkkelio atskirą miestą ar iš esmės pagerinti susisiekimą kuriant greitą,  komfortišką ir prestižinę susisiekimo sistemą, būtina priimti jau šiandien.


Miesto vyriausiais architektas Mindaugas Pakalnis, tvirtindamas, kad „tokio kultūrinio gyvenimo, koks vyksta miesto centre, šiame rajone nebus“, yra teisus.  Jis nenorėtų, kad Pilaitė taptų savarankišku miestu, todėl peršasi išvada: norint išlaikyti vakarinę dalį patrauklią, lieka vienintelė alternatyva – gerinti susisiekimą.

Suvokdami politinio sprendimo būtinumą siekiant šio tikslo, 32 Seimo nariai pateikė nutarimo projektą –  pradėti Vilniaus metropoliteno trasų planavimo, projektavimo ir įrengimo darbus. Kitaip tariant, tęsti ir užbaigti tai, kas buvo pradėta prieš kelias dešimtis metų . Tokio projekto noriai  imtųsi privatus sektorius, o valdžia galėtų prisidėti ES paramos lėšomis, skiriamomis būtent tokiems projektams.

Žinoma, kad Atėnų, Madrido ir Varšuvos metropolitenų statybai ES skyrė didesnę dalį šiems objektams pastatyti reikalingų lėšų.

Šiuo metu ES numato daugiau paramos skirti stambiems projektams, kurie generuoja aiškią pridėtinę vertę. Specialistų skaičiavimais, Vilniaus metropoliteno atkarpa  Pilaitė – Centras yra viena iš tokių.

Sprendimas pritarti Nutarimo projektui, kuris siūlo Vyriausybei pradėti organizacinį darbą įgyvendinant Vilniaus metro sistemą naujos kadencijos Seimo neturėtų būti ilgam atidėtas, o svarstomas vienas  pirmųjų.

Pasaulinė patirtis rodo, kad politinis sprendimas yra ilgiausiai trunkantis ir brangiausiai kainuojantis metropoliteno statybos etapas. Dėl Vilniaus metro diskutuojama daugiau nei 50 metų, o metro trasą Pilaitė – Centras galima pastatyti per 5.  Taigi paskaičiuokite: tikrąja Vilniaus žvaigždePilaitė taps tik praėjus penkeriems metams po to, kai Seimas ir Vyriausybė priims sprendimą leisti statyti metro trasą, jungiančią Pilaitę su miesto centru.

Autorius: Danielius Jauniškis

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

41 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.


Užsisakyti komentarų pranešimus
Pranešti apie
guest
4 Komentarai
naujausius
seniausius labiausi vertinti
Atsiliepimai
Peržiūrėti visus komentarus
ehe
ehe
1 mėnesį

sovietinis nuobodus rajonas vilniaus uzkampy taps zvaigzde? tada as- baleto sokeju 🙂

Ruslanas
Ruslanas
1 mėnesį

Musu mylimas Pakalnis, naujam BP iki 2030 – nepatvirtino – jungiamos atkarpos, galimai 3 – iam išvažiavinui iš Pilaites nuo Karaliaučiaus gatves, per Buivudiškes link aviduko per aplinkeli. Rupinasi mumis. Ta atkarpa jau buvi planuota 2016-2017 BP.

Ruslanas
Ruslanas
1 mėnesį

Ok, vieno važiavimo kaina? Arba bent menesinio bilieto kaina? Mums aiškiai truksta bendro srauto – kainos bus tokios, kad žmones reikes priverstinai stumti ten. Kas važineja viešuoju, su musu tos grupes vid. DU – jie neipirks. Priversite istatymais iš auto persesti i metro – sekmes. Eilinis “tortas” daliboms.

LightRail4Vilnius
LightRail4Vilnius
1 mėnesį
Atsakinėti į  Ruslanas

Neužteks srautų? 😀 Ar tikrai taip manai, nes studijavai rail/light rail srautus užsienio miestuose, ar tai yra tiesiog vienas iš eilinių posovietinių automobilistų pasiteisinimų, kartu su “per brangu”, “nereikia” ir “neišnaudojame autobusų”. Pilna pavyzdžių užsienyje, kur tokios sistemos yra statomos miestuose, vos didesniuose už pačią Pilaitę (žr. kad ir Lausanne metro). Mes kalbame apie sistemą TARP Lausanne dydžio rajono (Pilaitės) ir pusės milijono miesto (likusios Vilniaus dalies). Kad srautų užteks yra visiškai akivaizdu, nebent esi sovietinis analfabetas kaip Pakalnis, kuris potencialius srautus planuoja tik pagal esamus srautus autobusais (būtų išjuoktas bet kokio normalaus urban plannerio už tokius “metodus”) . Kainuos… Skaityti daugiau

Back to top button