To­kio uni­ka­laus ir lau­kia­mo pro­jek­to dar ne­bu­vo: Vil­niaus mies­to ir ra­jo­no gy­ven­to­jai, ku­riems nu­sta­ty­tas nuo­la­ti­nės slau­gos po­rei­kis, jau ga­li iš­si­kvies­ti gy­dy­to­ją odon­to­lo­gą į na­mus. „Ka­da žmo­gus daug me­tų gu­li pri­kaus­ty­tas prie lo­vos ir kan­ki­na­si dėl dan­tų skaus­mo, mū­sų ko­man­dos at­vy­ki­mas jam yra vie­nin­te­lis iš­si­gel­bė­ji­mas. Pa­cien­tai bū­na to­kie lai­min­gi, ka­da jiems su­tei­kia­ma odon­to­lo­gi­nė pa­gal­ba“, – sa­ko į kvie­ti­mus na­muo­se ar glo­bos įstai­gas vyks­tan­tis gy­dy­to­jas odon­to­lo­gas Al­fre­das Kuz­mic­kis.

Ar­ti­mie­ji leng­viau at­si­kvėps

Ne­įga­lų as­me­nį pri­žiū­rin­tys na­miš­kiai anks­čiau mels­da­vo vie­no, kad šiam nors ne­su­skaus­tų dan­ties. Ži­no, kad tuo­met pra­si­dės tik­ra var­go va­ka­rie­nė.

„Sun­kią ne­ga­lią tu­rin­čią ma­mą ne­la­bai ga­lė­da­vau nu­vež­ti pas odon­to­lo­gą. Ieš­ko­da­vau ge­rų žmo­nių, ku­rie pa­dė­tų ją pri­sta­ty­ti į po­li­kli­ni­ką“, – pa­sa­ko­jo ne­įga­lią ma­mą slau­gan­ti duk­ra. Pa­šne­ko­vė taip pat pa­žy­mi, kad bent anks­čiau po­li­kli­ni­ko­je, ku­rio­je yra pri­ra­šy­ta sun­kiai pa­si­li­go­ju­si ma­ma, odon­to­lo­gų ka­bi­ne­tas bu­vo įreng­tas ant­ra­me aukš­te ir ne­bu­vo kel­tu­vo, o laip­tais ją už­neš­ti – itin su­dė­tin­ga. Tad daž­niau­siai to­kiam žyg­dar­biui ryž­da­vo­si tik tuo­met, kai ma­mai su­ges­da­vo dau­giau nei vie­nas dan­tis. Bet tuo­met daž­niau­siai nie­ko ki­to ne­lik­da­vo, kaip juos pa­ša­lin­ti, nes bū­da­vo ne­pa­tai­so­mai su­ge­dę.

Nuo šiol ne­įga­lų as­me­nį pri­žiū­rin­tys na­miš­kiai ga­li leng­viau at­si­kvėp­ti. Vil­niaus uni­ver­si­te­to li­go­ni­nės Žal­gi­rio kli­ni­ka kar­tu su part­ne­riais – Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­ka ir Vil­niaus ra­jo­no cen­tri­ne po­li­kli­ni­ka – ėmė­si spręs­ti šią pro­ble­mą: įgy­ven­di­na ES struk­tū­ri­nių fon­dų lė­šo­mis fi­nan­suo­ja­mą pro­jek­tą „Odon­to­lo­gi­nės pa­gal­bos tei­ki­mo pa­cien­tams su ne­ga­lia mo­de­lio su­kū­ri­mas“.

Sos­ti­nės Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­ka jau nuo šių me­tų ge­gu­žės su­for­ma­vo mo­bi­lią bri­ga­dą teik­ti odon­to­lo­gi­nes pa­slau­gas na­muo­se tik ne­įga­lie­siems su sun­kia ne­ga­lia. Tam tiks­lui pro­jek­to lė­šo­mis nu­pirk­ta šiuo­lai­kiš­ka mo­bi­li odon­to­lo­gi­jos įran­ga, iš­nuo­mo­tas au­to­mo­bi­lis, ku­riuo vyks­ta­ma pas žmo­gų į na­mus. Kar­tu su slau­gy­to­ja dir­ban­tis gy­dy­to­jas yra ap­rū­pin­tas vi­so­mis rei­kia­mo­mis prie­mo­nė­mis, ku­rios bū­ti­nos no­rint tai­sy­ti dan­tis na­muo­se – nuo nu­skaus­mi­na­mų­jų iki mo­bi­lios kė­dės ar kel­tu­vo, ku­riuo pa­to­gu pa­so­din­ti gu­lin­tį pa­cien­tą. Ka­dan­gi pro­jek­tas vyk­do­mas ES lė­šo­mis, pa­cien­tams už pa­gal­bą, ku­rią su­tei­kia į na­mus at­vy­kęs gy­dy­to­jas odon­to­lo­gas, mo­kė­ti ne­rei­kia. Ne­kai­nuo­ja nei vais­tai, nei gy­dy­mo ar nu­skaus­mi­ni­mo prie­mo­nės.

„To­kia pa­slau­ga itin rei­ka­lin­ga. Žmo­nės, ku­riuos lan­ko­me na­muo­se, tu­ri sun­kią ne­ga­lią. Jie vi­siš­kai ne­ga­li sa­vi­mi pa­si­rū­pin­ti – rei­ka­lin­ga nuo­la­ti­nė ar­ti­mų­jų pa­gal­ba. Daž­niau­siai tai bū­na se­ny­vo am­žiaus žmo­nės, ser­gan­tys Alz­hai­me­rio li­ga, po in­sul­tų, pa­ra­ly­žių, ki­taip sa­kant, pri­kaus­ty­ti prie lo­vos. Bū­na itin sun­kių at­ve­jų, kai žmo­gus vi­siš­kai ne­iš­si­žio­ja, ta­da sta­tai žio­dik­lius, ka­da vi­sas jo kū­nas dre­ba ir net ne­ga­li pri­si­lies­ti prie jo bur­nos“, – pa­sa­ko­jo Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­ko­je dir­ban­tis gy­dy­to­jas odon­to­lo­gas A.Kuz­mic­kis.

Dan­tys stip­riai ap­leis­ti

Mo­bi­lią odon­to­lo­gi­nę bri­ga­dą, ku­ri va­žiuo­ja pa­gal iš anks­to įfor­min­tą iš­kvie­ti­mą, lan­ko­mi as­me­nys su­tin­ka itin džiu­giai. Daž­nai ken­čiant dan­tų skaus­mą tai bū­na jų vie­nin­te­lis iš­si­gel­bė­ji­mas. Ko­man­da per die­ną vi­du­ti­niš­kai ap­lan­ko še­šis sep­ty­nis sun­kios būk­lės li­go­nius. Gy­dy­to­jas ga­li su­gy­dy­ti dan­tį, iš­rau­ti su­ge­du­sį ar nu­va­ly­ti ak­me­nis – ne­at­lie­ka­mi tik pro­te­za­vi­mo dar­bai. 

„Ne­įga­lių­jų dan­tys tik­rai ap­leis­ti. Tu­ri­me ir spe­cia­lią su­lanks­to­mą kė­du­tę, ži­no­ma, jei­gu lei­džia ga­li­my­bės, ne­ma­žai rei­kia­mos apa­ra­tū­ros. Tik ne vi­sur ga­li­me su ja pa­tek­ti. Tie­siog nė­ra vie­tos. Jei­gu vie­no kam­ba­rio bu­tas, vos pa­tys tel­pa­me su la­ga­mi­nu, kur su­krau­tos bū­ti­niau­sios prie­mo­nės pir­ma­jai pa­gal­bai su­teik­ti. Jei ky­la kom­pli­ka­ci­jų ar rei­ka­lin­ga sta­cio­na­ri­nė pa­gal­ba, sku­biai su­si­sie­kia­me su Žal­gi­rio kli­ni­ka ir or­ga­ni­zuo­ja­me pa­cien­to per­ve­ži­mą grei­to­sios pa­gal­bos au­to­mo­bi­liu“, – pa­sa­ko­ja A.Kuz­mic­kis.

Kaip mus pa­ti­ki­no, ei­lės nė­ra di­de­lės. Pla­ni­ne tvar­ka pa­cien­tas lau­kia dvi tris sa­vai­tes. Jei pa­cien­tas skun­džia­si dan­ties skaus­mu ar tini­mu, sten­gia­ma­si vi­zi­tą pa­skir­ti ir at­vyk­ti per ke­lias die­nas.

„Aš ir pa­ti skam­bi­nu, kad yra to­kia pa­slau­ga. Iš tik­rų­jų la­bai daug kas to ne­ži­no­jo. Vi­sa­da pa­siū­lau nu­ei­ti į Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­kos in­ter­ne­ti­nį tin­kla­la­pį, kur pa­teik­ta vi­sa rei­kia­ma in­for­ma­ci­ja. Jei pa­cien­tas skun­džia­si skaus­mu, pa­tini­mu, sten­giuo­si pa­skir­ti kuo ar­ti­mes­nį at­vy­ki­mo lai­ką“, – sa­ko kar­tu su gy­dy­to­ju į pa­cien­to na­mus vyks­tan­ti gy­dy­to­jo odon­to­lo­go pa­dė­jė­ja Je­le­na Ton­ke­vič.

Kar­tais gy­do ne­įga­lio­jo ve­ži­mė­ly­je ar net lo­vo­je

„Vyks­ta ban­do­ma­sis pro­jek­tas „Odon­to­lo­gi­nė pa­gal­ba na­muo­se“, skir­tas tik sun­kiau­sią ne­ga­lią tu­rin­tiems Vil­niaus mies­to ir Vil­niaus ra­jo­no gy­ven­to­jams. Jų ma­žes­nis nei 25 proc. dar­bin­gu­mas yra api­brėž­tas įsta­ty­mų nu­ma­ty­ta tvar­ka. Yra te­le­fo­nai, ku­riais vi­si ne­įga­lie­ji ar jų šei­mos na­riai skam­bi­na ir pa­gal ei­lę va­žiuo­ja­ma teik­ti pa­gal­bą. Bu­vo su­da­ry­tos dvi bri­ga­dos, ku­rios va­žiuo­ja į na­mus pas pa­cien­tus teik­ti bū­ti­nų­jų, pro­fi­lak­ti­nių ir ru­ti­ni­nių bur­nos svei­ka­tos pa­slau­gų. Odon­to­lo­gi­nė įran­ga gan sun­ki, to­dėl bri­ga­dos su­dė­ty­je yra ir vai­ruo­to­jas, ku­ris ir pa­de­da įran­gą už­neš­ti į tą aukš­tą, kur pa­cien­tai gy­ve­na. Jie daž­nai gy­ve­na to­kiuo­se ma­žuo­se bu­tuo­se, kad gy­dy­mą rei­kia at­lik­ti ne­įga­lio­jo ve­ži­mė­ly­je ar net lo­vo­je. Daž­nai įran­gą rei­kia neš­ti į pas­ku­ti­nius gy­ve­na­mų­jų dau­gia­bu­čių na­mų aukš­tus, o tai nė­ra leng­va“, – pa­sa­ko­ja Vil­niaus uni­ver­si­te­to li­go­ni­nės Žal­gi­rio kli­ni­kos di­rek­to­rė pro­fe­so­rė Ali­na Pū­rie­nė. 

Pa­sak jos, da­lis ap­lan­ky­tų­jų vi­są sa­vo gy­ve­ni­mą nė­ra ma­tę odon­to­lo­go, dėl svei­ka­tos būk­lės ar ne­įga­lių­jų ar­ti­mų­jų nie­ka­da ne­nu­vež­ti į po­li­kli­ni­ką gy­dy­tis. Tad po­rei­kis di­džiu­lis ša­lin­ti ne­pa­gy­do­mus dan­tis ar dan­tų šak­nis, at­lik­ti pro­fe­sio­na­li­ą­ją bur­nos hi­gie­ną, plom­buo­ti ir be­veik vi­siems  pro­te­zuo­ti dan­tis. Be to, spe­cia­lis­tų ar­ti­mie­ji pa­mo­ko­mi, kaip jie ne­įga­lia­jam ga­lė­tų pa­dė­ti, kad bur­no­je bū­tų ma­žiau pro­ble­mų.

„Vis­kas vyks­ta pa­gal iš anks­to su­de­rin­tą pla­ną. Pro­fe­sio­na­lūs Nau­ji­nin­kų ir Vil­niaus ra­jo­no gy­dy­to­jai dir­ba šį dar­bą. Pa­cien­tų at­si­lie­pi­mai pui­kūs. Ypač dar­bą pa­leng­vi­na, kai įtrau­kia­ma ir tam pa­cien­tui pri­skir­ta slau­gy­to­ja. Kai ji ša­lia, pa­cien­tas ra­mes­nis, nes slau­gy­to­ją ge­rai pa­žįs­ta. Slau­gy­to­ja gy­dy­to­jui re­fe­ruo­ja apie pa­cien­to ben­drą­ją sa­vi­jau­tą ir psi­cho­lo­gi­nę būk­lę. Jei na­mų są­ly­go­mis pa­cien­tui dėl svei­ka­tos ar ypač su­dė­tin­gos pa­to­lo­gi­jos odon­to­lo­gas ne­ga­li pa­dė­ti, pa­cien­tai ve­ža­mi į VUL Žal­gi­rio kli­ni­ką, kur yra pa­ruoš­tos są­ly­gos pa­cien­tus. Džiau­giuo­si kar­tu su vi­sais, ku­riems bu­vo ir da­bar tei­kia­ma pa­gal­ba, džiau­giuo­si kar­tu su gy­dy­to­jais ir ki­tais ko­man­dos na­riais vis va­žiuo­jan­tiems pa­dė­ti ne­įga­lie­siems, džiau­giuo­si kar­tu su abie­jų po­li­kli­ni­kų va­do­vy­be vyk­dan­čia šį pro­jek­tą“, – sa­kė Žal­gi­rio kli­ni­kos va­do­vė A.Pū­rie­nė. 

Sa­vo ruož­tu svei­ka­tos ap­sau­gos vi­ce­mi­nist­ras Al­gir­das Še­šel­gis sutinka, kad to­kia pa­slau­ga rei­ka­lin­ga ne­įga­lie­siems vi­so­je Lie­tu­vo­je. „To­kia pa­slau­ga ne tik kad rei­ka­lin­ga, bet tie­siog yra pri­va­lo­ma. Tai ro­do svei­ka­tos sis­te­mos ly­gį, kad ne tik as­mens svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­go­se galima teik­ti to­kias ga­na su­dė­tin­gas ir spe­ci­fi­nes paslaugas kaip odon­to­lo­gi­nės, bet ir na­muo­se“, – žur­na­lis­tams yra sa­kęs vi­ce­mi­nist­ras.

Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­kos di­rek­to­rė Vi­li­ja Kris­ti­na Ži­do­nie­nė:

– Pro­jek­tas yra la­bai lauk­tas, la­bai no­ri­mas pa­cien­tų ir ne­ti­kė­tas. Bū­da­vo slau­gy­to­ja pa­skam­bi­na pa­cien­tui, su­si­ta­ria, kad at­vyks ko­man­da į jo na­mus ir su­tai­sys dan­tis. Pas­kui pa­cien­tas ar jo ar­ti­mie­ji per­skam­bi­na į ad­mi­nist­ra­ci­ją ir per­klau­sia, ar tik­rai at­va­žiuos odon­to­lo­gas į na­mus. Jie ne­si­ti­ki su­lauk­ti to­kios pa­gal­bos. Po to at­si­ran­da daug no­rin­čių­jų gau­ti to­kias pa­slau­gas, bet jas ga­li­me su­teik­ti tik itin sun­kios ne­ga­lios as­mens (SP1) – tai prak­tiš­kai gu­lin­tys li­go­niai ar­ba vai­kai, tu­rin­tys sun­kią ne­ga­lią.

Pir­miau­siai, ži­no­ma, mums rei­kė­jo su­bur­ti ge­rą ko­man­dą – tiek gy­dy­to­ją odon­to­lo­gą, tiek jo pa­dė­jė­ja, ku­rie mo­kė­tų da­ry­ti vis­ką, nes ne­ga­li ži­no­ti, ko­kia si­tu­a­ci­ja bus nu­vy­kus pas pa­cien­tą į na­mus. Kol kas ne­tu­ri­me nu­si­skun­di­mų. Pro­jek­tas baig­sis ki­tų me­tų ge­gu­žės pa­bai­go­je ir ti­ki­mės, kad bus pra­tęs­tas. Ši pa­slau­ga yra vi­siš­kai ne­mo­ka­ma.

Nau­ji­nin­kų po­li­kli­ni­kos duo­me­ni­mis, per šių me­tų ge­gu­žės – spa­lio mėn. iš vi­so įvyk­dy­ta 260 vi­zi­tų pas ne­įga­liuo­sius į na­mus, iš jų: 177 pir­mi­niai, 83 pa­kar­to­ti­niai.

Vi­si su­si­do­mė­ję Vil­niaus mies­to ir ra­jo­no gy­ven­to­jai, ku­riems nu­sta­ty­tas nuo­la­ti­nis slau­gos po­rei­kis (SP1) ar jų glo­bė­jai odon­to­lo­gi­nėms pa­slau­goms na­muo­se ga­li re­gist­ruo­tis te­le­fo­nu +370 697 63316.

Greitas ir kokybiškas dantų protezavimas fiksuotais, išimamais protezais Kaune, Juozas.dental odontologijos klinikoje.

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

1 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Rekomenduojami VIDEO

Susiję straipsniai

Reklama

Ar keliaujantys kiemeliai prisidėjo prie Naujamiesčio humanizavimo?

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist