Sunkiasvoriam transportui vis dažniau važiuojant neapmokestinamais krašto keliais siūloma dalį jų apmokestinti ir taip surinkti daugiau lėšų keliams tvarkyti bei tiesti, kartu sumažinti tokio transporto daromą žalą keliams, sako už susisiekimo infrastruktūrą atsakingos institucijos.
Susisiekimo ministerija siūlo mokamų kelių tinklą praplėsti 2750 kilometrų, arba 56 keliais – toks pasiūlymas trečiadienį pristatytas Seime.
„Matome ir žinome, kad kelių būklė negerėja, tiltų būklė blogėja, finansavimas nedidėja. Būklę reikia gerinti, tiltus atstatinėti. Kaip viena iš alternatyvų yra mokamų kelių tinklo išplėtimas, tų lėšų surinkimas ir nukreipimas į infrastruktūros ir kelių gerinimą“, – trečiadienį Seimo Biudžeto ir finansų komitete sakė Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos vyriausiasis patarėjas Tomas Pilukas.
„Tikslas yra krovininį transportą, tranzitinį transportą per Lietuvą nukreipti į tuos kelius, kurie yra pritaikyti tokiam transportui“, – komitete kalbėjo valstybinių kelių valdytojos „Via Lietuvos“ vadovas Marius Švaikauskas.
Pasak jo, kai kurios savivaldybės bendrovę informavo, jog tranzitu vykstantys vilkikai vengdami kelių mokesčio važinėja jiems nepritaikytais keliais. Todėl, pasak „Via Lietuvos“ vadovo, padidėjo rajoninių ir krašto kelių „degradacija“.
„Dabar jie apvažinėja šituos kelius, jiems ir CO2 išmetimai didėja. Bet jie nemoka kelių rinkliavos. Su šiuo paketu mes juos palydėsime į tinkamą kelią, nes jiems geriau važinėti keliais, kurie yra mokami. Išstumsime juos iš rajoninių ir krašto kelių“, – kalbėjo M. Švaikauskas.
T. Piluko teigimu, apmokestinamų kelių tinklą dabar siūloma plėsti trimis etapais: pirmuoju tinklas būtų išplėstas 1150 kilometrų ir 21 keliu, antruoju – 830 kilometrų ir 16 kelių, trečiuoju – 770 kilometrų ir 19 kelių.
„Magistraliniai keliai jau apmokestinti. Dabar siūlome apmokestinti (…) krašto kelių tinklą. Rajoniniai keliai kol kas lieka neapmokestinti. Vietinių kelių niekas neapmokestina, įstatymas numato, kad jie negali būti apmokestinti“, – komitete sakė T. Pilukas.
Anot jo, preliminariai skaičiuojama, jog įgyvendinus plėtrą, pajamos iš kelių mokesčio padidėtų iki maždaug 100 mln. eurų. Šiemet valstybė tikisi gauti 69–70 mln. eurų.
Tuo metu M. Švaikauskas pabrėžė, kad keliams atstatyti kasmet reiktų 1,3 mlrd. eurų, arba 15 mlrd. eurų iš viso.
Biudžeto ir finansų komiteto narys demokratas Algirdas Butkevičius sakė, kad apmokestinus daugiau kelių būtų surinkta nedidelė pinigų suma, be to, toks žingsnis sulauks didelio pasipriešinimo.
„Pagal šitą programą biudžetas pasipildys 40 mln. eurų. Finansinis efektas, rezultatas bus minimalus, o triukšmo per Lietuvą bus labai daug“, – teigė A. Butkevičius.
„Valstietis“ Valius Ąžuolas sakė, jog išplėtus apmokestintų kelių tinklą nebeliktų alternatyvų komerciniam transportui keliauti nemokamais keliais.
M. Švaikauskas akcentavo, jog tokia alternatyva visada bus, tačiau siekiama, kad sunkiasvoris transportas nevažiuotų per gyvenvietes, rajonų keliais.
V. Ąžuolas taip pat pabrėžė, kad 2026 metais atsiradus elektroninei kelių rinkliavos sistemai, vadinamajam e. tollingui, keliskart išaugs kelių apmokestinimas, kurį išplėtus mokamų kelių tinklą mokės ir daugiau tarpmiestinių autobusų.
„Autobusų parko pavyzdys: pasiskaičiavo iškart, kas bus, kai bus e. tollingas. Dabar už vinjetę moka apie 1 tūkst. eurų, tada mokės 4 tūkst. eurų, važiuodamas tais pačiais maršrutais. Tada kiek turės kainuoti autobuso bilietas, jau nebeaišku“, – komitete sakė V. Ąžuolas.
Savo ruožtu konservatorius Raimondas Kuodis tikino, kad apskritai keliais turėtų važiuoti kuo mažiau vilkikų, o kroviniai turi būti gabenami traukiniais.
M. Švaikauskas pripažino, jog dėl naujos e. tollingo sistemos vilkikų ir autobusų paslaugos brangs, todėl viliamasi mažinti krovininio transporto srautus keliuose bei skatinti prekių vežimą geležinkeliu: „Mūsų pačių tikslas lygiai toks pat.“
Pasak T. Piluko, po diskusijų Vyriausybės nutarimo projektą ministerija aptars su socialiniais partneriais bei parengs galutinį pasiūlymo modelį.
Šiuo metu Lietuvoje yra 19 mokamų magistralinių kelių, kurių bendras ilgis siekia apie 1,7 tūkst. kilometrų. Kelių naudotojų mokestį moka tik komercinis transportas – vilkikai, tarpmiestiniai autobusai.
Autorius Lukas Juozapaitis
Protingiau būtų visiems vairuotojams skirti tam tikrą metinę sumą, žinoma proto ribose. Sugriežtinti kilometražo apskaitą individualią ir viršijus 25000 km per metus pakelti tarifą. Statyti pirmą apmokestinamą automagistralę Panevėžys – Kaunas kol nepasidengs statybos išlaidos paliekant galimybę lėtai judėti paralelinu keliu, taip pat padaryti ir trasoje nuo Kretingos – Palangos kelio link aerouosto.
Tai gal ponai šaunuoliai seimunai priėme istatima dėl keliu apmokestinimo dar priimtu papildoma istatimuka ,kad už surinktus pinigus butu kompensuojami automobiliu važiuokles remontai??? Nes važinėjant per duobes ir šuliniu dangčius kaiptai nematau prasmės mokėti.
Tik įdomu kur tos lėšos nukeliaus
Anksciau bent kaina skirdavosi priklausomai nuo masinos svorio dabar vaziuos busiukas ar fura, jei euro tarsa vienoda, tai ir kaina vienoda.Nors manyciau, kad fura kelia labiau gadina, negu mikriukas
Apmokestinti kad butu daugiau euru isvogimui
Furos siuo metu vazineja uz dyka, uzsienieciai juokiasi vaziuoja uz dyka, kai pabandykit i lwnkus ivaziuot su fura uskarto duoselejtronini itaisa ir fiksuos kur vazinejai ir neduok dieve nepasiimsi to itaiso iskart tokios baudos imonei. O pas mus vazineja musu saskaita dauzo kelius net pacius maziausius, o mes vis taisom mokam.
O kodėl gi ne? Juk viską Lietuvos lengvųjų automobilių vairuotojai apmokės. Svarbiausia, kad kitų šalių verslininkai būtų patenkinti…
Regioniniai keliai tragiški ir dar apmokestinami .?!
Jei norima daugiau pakrauti į traukinius krovinių tai tikrai ne visų kelių mokestinimas tam padės. Keleivinis transportas turėtų būti apmokestinamas mažesniais mokesčiais nei krovininis. Be to sunkvežimai turėtų būti apmokestinti tik nuo tam tikro tonažo kaip yra visoje Europoje…
Laikas pakeisti gal Vilniaus mera nes nieko gero be mokesciu nesugalvoja.
Tokiu atveju krovininį ir keleivinį transportą reikia atskirti. Taikyti skirtingus įkainius.