Kelionių piko laikotarpiais padidėja ne tik keliautojų srautai, bet ir į skrydį pavėlavusių keleivių skaičius, rodo „Oro skundo“ duomenys. Pasak oro linijų keleivių teisių gynimo eksperto Balio Rimkaus, dauguma keleivių vykdami į oro uostą daro vieną svarbią klaidą, kuri neretai tampa ir pavėlavimo į skrydį priežastimi.
Pasak „Oro skundo“ įkūrėjo B. Rimkaus, skrydis lėktuvu jau pats savaime kelia stresą daugumai žmonių. O viena didžiausių keleivių nerimo priežasčių – pavėluoti į skrydį: įstrigti kamštyje pakeliui į oro uostą, nespėti užregistruoti bagažo ar laiku nepereiti oro uosto saugumo patikros.
„Iš gaunamų keleivių skundų matome, kad kasmet į savo skrydį pavėluoja keli procentai keliautojų. Deja, dažnu atveju keleiviams kompensacija tuomet nepriklauso. Remiantis ES reglamentu 261/2004, oro linijos kompensuoja žalą tik tais atvejais, kai skrydis sutrinka dėl priežasčių, kurias oro linijos galėjo kontroliuoti“, – pažymi oro linijų keleivių teisių gynimo ekspertas B. Rimkus.
Jis priduria, jog į skrydį nespėjusių keleivių skaičius ypač šokteli piko laikotarpiais – pavyzdžiui, per kelionių bumą žiemos švenčių periodu, per moksleivių atostogas ar vasarą, kai oro uostų apkrovos stipriai padidėja dėl atostogų sezono.
Pasak B. Rimkaus, tuomet oro uostuose stipriai padidėja keleivių srautai, todėl pailgėja ir bagažo registracijos ar saugumo patikros laikas.
Pavyzdžiui, JAV Transporto saugumo tarnybos (TSA) duomenys rodo, kad intensyviausiomis dienomis keleivių srautai oro uostuose išauga daugiau nei trečdaliu. Tarkime, 2024 m. gruodžio 1-ąją, Padėkos dienos savaitgalį, per vieną dieną buvo aptarnauta beveik 3,1 mln. keleivių, kai tuo tarpu įprastą darbo dieną aptarnaujama apie 2,3 mln.
Būtent stipriai išaugantys srautai oro uostuose neretai ir pakiša koją keleiviams.
„Nors dauguma keleivių į oro uostą atvyksta laiku, kelionių piko laikotarpiais matome padažnėjusius atvejus, kai keleiviai nespėja į savo skrydį dėl ilgesnių eilių bagažo registracijoje ar saugumo patikroje. Ne išimtis ir šis žiemos kelionių sezonas. Pavyzdžiui, į mus kreipėsi keleivė, kuri su šeima šių metų sausio 1 dieną turėjo skristi iš Barselonos į Vilnių. Ji pranešė, kad į oro uostą atvyko likus 1 val. 50 min. iki skrydžio, tačiau įstrigo keleivių saugumo patikroje, todėl lėktuvas galiausiai išvyko be jų. Deja, tai yra gana dažnai pasitaikanti situacija kelionių piko laikotarpiu. Dėl to keleiviai patiria ne tik didelį nusivylimą, bet ir papildomų išlaidų, o kompensacijos tokiais atvejais įprastai nepriklauso“, – apgailestauja B. Rimkus.
Pasak „Oro skundo“ eksperto, daug keliautojų lėktuvais daro vieną svarbią klaidą – nepasilieka daugiau laiko procedūroms oro uoste keliaudami piko metu ir daugiausiai vadovaujasi lėktuvo išskridimo laiku, nors keleiviams svarbiausias – įlaipinimo arba vartų uždarymo laikas.
„Nors įprastai rekomenduojama į oro uostą atvykti likus dviem valandoms iki skrydžio, keliaujant piko laikotarpiais patariame oro uoste būti jau prieš tris valandas, ypač jei keliaujama su registruotu bagažu. Tokia rekomendacija dalinamės iš savo patirties, nes matome, kad tų įprastų dviejų valandų (ypač dideliuose oro uostuose) vis dėlto neretai gali ir nepakakti.
Tuo labiau kad švenčių laikotarpiais ar atostogų sezono metu gali sumažėti ir oro uostų patikrose dirbančio personalo skaičius, nors keleivių srautai kaip tik labai padidėja. Žinoma, gali pasitaikyti ir tokių situacijų, kai bagažo registracija bus pradėta likus dviem valandoms iki skrydžio, bet ne anksčiau, todėl atvykus į oro uostą anksčiau teks šiek tiek luktelėti. Tačiau pasilikti šiek tiek daugiau laiko atsargai skrendant lėktuvu niekada ne pro šalį“, – pataria keliautojų lėktuvais teisių gynimo ekspertas.
B. Rimkus taip pat pataria vadovautis ne skrydžio biliete nurodytu lėktuvo išskridimo, o įlaipinimo arba vartų uždarymo laiku. Pasak jo, būtent pastarasis keleiviams yra pats svarbiausias, nes jei nespėji į lėktuvą vykstant įlaipinimui – nespėji ir į skrydį.
Keleivių įlaipinimas paprastai vykdomas likus maždaug pusvalandžiui iki numatyto lėktuvo išskridimo laiko. Tad ruošiantis į oro uostą ir galvojant, ar laiko užteks, tai taip pat reikėtų įsivertinti.
„Patariame keleiviams skrydžio laiką tiesiog ignoruoti. Iš patirties matome, kad jei ateini prie įlaipinimo vartų jau po jų uždarymo (net jei pavėluoji visai nedaug), galimybių išskristi paprastai jau nėra daug. Nepriklauso tokiais atvejais ir kompensacija. Ir visai nesvarbu, kad pro langus keleiviai mato dar tebestovintį savo lėktuvą“, – pastebi „Oro skundo“ įkūrėjas.
Dar vienas patarimas, kuriuo pasidalino ekspertas – prieš skrydį visuomet pasitikrinti informaciją oro uosto tinklalapyje. Skrendant per didesnius oro uostus taip pat gali būti naudinga pasinaudoti mokama „Fast Lane“ paslauga ar bagažo registracijai skirtais savitarnos terminalais. Na, o jei keliaujate su mažais vaikais, verta paieškoti atskirų eilių patikrose, dedikuotų šeimoms.