Krepšinis yra populiariausia sporto šaka Lietuvoje, todėl nieko keisto, jog miestų savivaldybės skiria dalį biudžeto komandų paramai. Jeigu pažvelgtume į Lietuvos krepšinio lygoje rungtyniaujančias ekipas ir jų biudžetą, ten didžiąją dalį pinigų sudaro būtent iš savivaldybės skiriama parama. Nors daugeliui gali atrodyti, jog šie pinigai yra tiesiog pagalba klubams, tačiau iš tikro, krepšinio komanda neša kur kas didesnę naudą nei tik savaitgalio pramoga.
Miesto reprezentacija yra vienas pagrindinių aspektų, dėl ko savivaldybės remia krepšinio bei kitų sporto šakų komandas. Krepšinio klubai padeda formuoti vietos tapatybę ne tik reprezentuodami miestą Lietuvoje ar užsienyje, bet tuo pačiu ir vienija bendruomenę, didina ekonomiką, kelia pasididžiavimą. Būtent su šiais pagrindiniais aspektais ir susipažinkime iš arčiau.
Miesto reprezentacija
Krepšinio klubas daug prisideda prie to, kad miestas atkreiptų į save dėmesį tiek Lietuvoje, tiek ir už šalies ribų. Pavyzdžiui, Kauno „Žalgiris“ yra gerai žinomas klubas ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, kadangi daugelį metų žaidžia Eurolygoje. Šiame mieste buvo surengtas ir Eurolygos finalinis ketvertas, kas taip pat prisidėjo prie miesto žinomumo. Krepšinio fanai Europoje išgirdę „Žalgirio“ komandą, iš karto pagalvoja apie Lietuvą ir Kauno miestą.
Tokia pati situacija yra ir Lietuvoje. Jonavos krepšinio komanda, kurios pagrindinis rėmėjas CBET yra puikus pavyzdys, kaip galima reprezentuoti mažą miestelį. Jonavos „CBET“ 2024-25 m. sezone LKL turnyrinėje lentelėje kovoja dėl ketvirtos vietos. Klubas lenkia tokius miestus kaip Klaipėda, Utena, Šiauliai, Panevėžys. Akivaizdu, kad tokie rezultatai leidžia labiau atkreipti dėmesį.
Bendruomenės vienijimas
Krepšinio klubas gali būti puikus pavyzdys, kaip yra vienijama bendruomenė. Tiek mažuosiuose, tiek didžiuosiuose miestuose galima matyti įvairias sirgalių grupuotes. Vienos daugiau koncentruojasi į komandos palaikymą ir arenos suvienijimą, kitos tiesiog į rungtynes ateina smagiai praleisti laiką bei susitikti su draugais. Tai ypač jaučiasi mažuosiuose miesteliuose, kuriuose nėra daug pramogų ir krepšinio rungtynės yra galimybė susitikti su pažįstamais.
Bendruomenės, kurios susikuria dėl krepšinio, neretai vėliau užsiima ir papildoma veikla. Pavyzdžiui, Panevėžio „Lietkabelio“ komandos sirgalių grupė prisideda ir prie krepšinio plėtros mieste – tvarko aikšteles, kabina tinklelius ant lankų. Šis socialinis darbas vykdomas būtent dėl to, kad krepšinis į vieną bendruomenę suvienijo bendraminčius. Užmegztos naujos pažintys vėliau priveda prie kitų gražių dalykų, kurie miestams neša papildomą naudą.
Ekonominė paskata
Dar vienas svarbus dalykas prie ko prisideda krepšinio komanda yra ekonominė paskata. Krepšinio klubas kurdamas vietos tapatybę bei reprezentuodamas savo miestą, į jį pritraukia turistų ar kitų miesto svečių, kurie čia išleidžia pinigus
bei prisideda prie miesto klestėjimo. Pavyzdžiui, Kauno „Žalgiris“ Eurolygos rungtynėse susilaukia svečių iš Estijos, Latvijos bei Suomijos, kurie atvyksta pažiūrėti aukšto lygio krepšinio, tuo pačiu palaikyti kitose komandose rungtyniaujančių estų ar latvių.
Atvykę sirgaliai iš kitų šalių nuomojasi viešbučius, valgo restoranuose bei taip skatina ekonomiką. Miesto reprezentacija gali veikti ir ne tiesioginiu būdu. Pavyzdžiui, turistai tam tikrą miestą žino dėl to, kad ten yra krepšinio komanda. Paimkime tą patį Kauno „Žalgirio“ pavyzdį – turistai iš vakarų Europos planuoja kelionę į Lietuvą ir kaip vieną iš krypčių pasirenka Kauną, kadangi šį miestą žino iš Eurolygos.
Net jeigu krepšinio klubas nežaidžia tarptautiniame turnyre, jis pritraukia žiūrovų iš kitų Lietuvos miestų. Pavyzdžiui, į Vilnių atvyksta sirgaliai iš Kauno ar Panevėžio, į Klaipėdą atvyksta žiūrovai iš mažesnių miestelių aplinkui. Atvykę į rungtynes, tikėtina, jog išleis pinigų maistui ar nuspręs pasidaryti papildomų pramogų.
Pasididžiavimas
Pergalės yra ne tik tai, kas vienija, bet ir kelia pasididžiavimą. Dažnai užsieniečiams pasakojame apie Lietuvos krepšinio rinktinės pergales ar kitų sportininkų iškovotus aukso medalius – tai padeda ne tik lengviau reprezentuoti šalį, bet ir tuo pačiu su pasididžiavimu galima kalbėti apie savo šalies sportininkus. Tai ypač svarbu mažos valstybės gyventojams, kadangi didžiosios valstybės mažesnių pergalių taip stipriai nesureikšmina, kaip mažosios.
Pasididžiavimo lygis nebūtinai turi būti tarptautinis – tą patį galime daryti ir savajame kieme. Kauniečiai dažnai pabrėžia vilniečiams, kad jiems priklauso LKL titulas. Lygiai tą patį darė Vilniaus gyventojai, kai „Rytui“ pavyko 2024 m. LKL finale įveikti „Žalgirį“. Įprastai daug dėmesio susilaukia Panevėžio ir Utenos komandų rungtynės – šių miestų gyventojai nori grįžti namo su jausmu, kad pavyko nugalėti kitą miestą.
Prienai dar iki dabar didžiuojasi pergale, kuomet tapo taurės laimėtojais. Tokiam miesteliui tai buvo istorinė pergalė. Pasididžiavimo jausmas svarbus ne tik tam, kad būtų galima pasilyginti su kitais miestais, bet tuo pačiu žmones suartina su klubu. Tikėdami sava komanda, ateis jos palaikyti ne tik tuomet, kai sekasi, bet ir sudėtingais laikais.
Vertybės ir įtaka jaunimui
Ne veltui yra sakoma, kad sportas – sveikata. Jaunimą į sporto pasaulį šiais laikais įtraukti yra kiek sunkiau nei anksčiau. Dabar yra kur kas didesnis pasirinkimas, dėl ko mažėja lankančių krepšinį ar kitas sporto šakas. Stipri krepšinio komanda mieste gali būti puikus būdas atkreipti jaunimo dėmesį – nuo mažens lankydamiesi krepšinio rungtynėse, gali patys užsinorėti lankyti šią sporto šaką. Tai nereiškia, kad kiekvienas iš jų taps krepšininku – būrelis po pamokų yra puiki galimybė išlikti sveikam, įprasti sportuoti, susirasti naujų draugų.
Krepšinio klubo skleidžiamos vertybės jas perduoda ir žiūrovams. Įvairios akcijos, suvienija sirgalius ir krepšininkus vienam tikslui. Komandos parodydamos palaikymą skirtingoms žmonių grupėms, kelia jų pasitikėjimą, o sirgaliai plečia savo pasaulėžiūrą. Dažnai galime matyti, kaip krepšinio klubai aplanko vaikų namus, kuomet krepšininkai atvyksta su dovanomis. Tokias ir panašias akcijas skleisdami savo socialiniuose tinkluose, skleidžia žinią apie pagalbą kitiems.