NASA inžinieriams pavyko tai, kas daugeliui atrodė jau nebeįmanoma – iš naujo paleisti daugiau nei 25 milijardų kilometrų nuo Žemės nutolusio zondo „Voyager 1“ variklius. Šis technologinis laimėjimas laikomas viena įspūdingiausių nuotolinio remonto operacijų kosmoso istorijoje.
„Voyager 1“ yra toliausiai nuo Žemės nutolęs žmogaus sukurtas objektas. Nuo 1977 metų jis siunčia duomenis iš vis gilesnių Saulės sistemos ir tarpžvaigždinės erdvės zonų. Nors pats zondas skrenda be pagrindinio variklio, jam būtini specialūs riedėjimo varikliai, kad antena išliktų tiksliai nukreipta į Žemę – tik tada įmanoma priimti silpnus signalus iš tokio milžiniško atstumo.
Po šildymo sistemų gedimo 2004 metais pagrindiniai riedėjimo varikliai buvo išjungti, o NASA komanda naudojo atsarginius mechanizmus. Tačiau laikui bėgant ir jie pradėjo gesti – dėl ilgametės eksploatacijos juose kaupėsi liekanos ir padidėjo gedimo rizika.
Situaciją apsunkino tai, kad svarbiausia ryšio su zondu priemonė – gigantiška antena Kanberoje (Australija) – nuo 2025 m. gegužės iki 2026 m. pradžios veiks tik ribotai dėl modernizacijos. NASA inžinieriams reikėjo skubiai reaguoti, tad jie nusprendė imtis itin rizikingo sprendimo – bandyti įjungti senus variklius, apeinant pažeistas šildymo sistemas.
Ši procedūra kėlė realią grėsmę: jei varikliai būtų aktyvuoti dar nepasiekus reikiamos temperatūros, zonde galėjo įvykti rimtas gedimas arba net sprogimas.
Lemtingas bandymas įvyko kovo 20 dieną. Po daugiau nei 23 valandų – tiek užtruko signalas į abi puses – NASA komanda gavo atsakymą: šildymo sistemų temperatūra pakilo. Tai reiškė viena – varikliai vėl veikia.
„Tai buvo šlovinga akimirka“, – sakė misijos variklių vadovas Toddas Barberis. „Šie varikliai buvo laikomi prarastais. Tačiau vienas mūsų inžinierius turėjo nuojautą, kad dar yra šansas – ir jis buvo teisus.“
Dėl šio „technologinio stebuklo“ tikimasi, kad „Voyager 1“ dar ilgus metus galės siųsti duomenis iš tarpžvaigždinės erdvės gelmių – toliau nei bet kuris kitas žmonijos sukurtas aparatas.